Norsk litteraturfestival på Lillehammer, som vart avslutta sist søndag, hadde også i år eit omfattande program for barn og unge. Men bør Pegasus-programmet også vera for vaksne? Litteraturkritikar Anne Schäffer meiner at dersom litteratur for barn og unge skal oppvurderast i status og verdi, må denne litteraturen også inn i diskusjonsrommet til dei vaksne. I ein kommentar på Periskop.no skriv ho mellom anna:

Men selv om Pegasus er stort, flott og bredt, er det eksplisitt rettet mot barn og ungdom, og derfor uteblir både de voksne publikummerne og mediedekningen. Når et forfattermøte på biblioteket mellom Alf Kjetil Walgermo og Aasne Linnestå står oppført i programmet med «For ungdomstrinnet. Påmelding. Gratis.» oppfattes det som lite relevant for et voksent festivalpublikum. Forfattermøtet får slik ikke plass i det voksne refleksjonsrommet i festivalen for øvrig.

Selv om det faktisk er to barnebokforfattere som brukes som trekkplaster på plakaten, inngår de ikke i festivalprogrammet på linje med voksne forfattere, ettersom de er «utskilt» i Pegasus-programmeringen. Når møtene med barnebokforfatterne foregår på arenaer forbeholdt barn og ungdom lukkes det litterære rommet for en refleksjon. Resultatet er at litteraturformidlingen fremstår som markedsføring for festivalen.

Anne Schäffer viser til to forfattarar som stod øvst på festivalplakaten i år, Anna Fiske og Barbro Lindgren. Ho har søkt på Retriever på Barbro Lindgren og Norsk Litteraturfestival og fått 6 treff, til samanlikning 124 treff på Mette-Marit og Norsk Litteraturfestival. Og skriv:

Mette Marit og hennes team er markedsførere av rang. Hadde kronprinsessen tatt med barne- og ungdomsbøker på reisen sin ville media slått det opp stort og voksne lesere og kritikere ville fulgt opp. Festivalledelsen bør endre praksis når det gjelder verdivurdering av arrangementene for barn og unge. Det holder ikke å trone øverst på plakaten. Dørene til barne- og ungdomsrommene må åpnes også for et voksent publikum som vil diskutere bøkene, tendensene, kritikken og den manglende kritikken, diskusjoner som all god litteratur bør være gjenstand for.

Heile kommentaren kan du lesa på periskop.no: