Norsk kritikerlag offentliggjør med dette navnene på de nominerte til Kritikerprisen for beste voksenbok, Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok, Kritikerprisen for beste oversettelse og Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne for året 2015.

webergbok1De nominerte for beste barne- og ungdomsbok er:
* Stian Hole: Morkels alfabet, Cappelen Damm
* Bjørn Ousland: Småbarnsuppe, Cappelen Damm
* Øyvind Torseter: Mulegutten, Cappelen Damm
* Liv Marit Weberg: Det er heldigvis ingen som trenger meg, Aschehoug
Juryen består av Morten Olsen Haugen, Karen Frøsland Nystøyl og Geir Vestad.

De nominerte for beste sakprosabok for voksne er:
* Susanne Christensen: En punkbønn. Musikk og aktivisme i Russland og Nord Amerika, Forlaget Oktober
* Alfred Fidjestøl: Eit eige rom. Norsk kulturråd 1965–2015, Samlaget * Mímir Kristjánsson: Frihet, likhet, Island. En saga om en mann og et land i krise, Forlaget Manifest * Morten A. Strøksnes: Havboka eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider, Forlaget Oktober
Juryen består av Sindre Hovdenakk, Gro Jørstad Nilsen og Per Øystein Roland.

De nominerte for beste oversettelse er:
* Anne Arneberg: Kaputt av Curzio Malaparte, Pelikanen
* Preben Jordal: Siste skrik av Thomas Pynchon, Gyldendal
* Kristina Solum: 2666 av Roberto Bolaño, Cappelen Damm
* Arild Vange: (Krig og verden) av Peter Waterhouse, Bokvennen
Prisen deles ut for oversettelsen av et skjønnlitterært verk eller et verk som juryen anser som litterært verdifull prosa. Juryen består av Carina Elisabeth Beddari, Audun Lindholm og Janneken Øverland.

De nominerte for beste voksenbok er:
* Geir Gulliksen: Historie om et ekteskap, Aschehoug
* Inger Elisabeth Hansen: Å resirkulere lengselen, avrenning foregår, Aschehoug
* Johan Harstad: Max, Mischa & Tetoffensiven, Gyldendal
* Liv Køltzow: Melding til alle reisende, Aschehoug
* Linn Ullmann: De urolige, Forlaget Oktober
Det er medlemmene i Seksjon for litteratur som kårer prisvinneren gjennom uravstemning.

Litteraturkritikerprisene for bokåret 2015 blir delt ut torsdag 3. mars klokken 11.00 på Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, i Oslo.

Dette skriver juryen om de nominerte barne- og ungdomsbøkene:

morkelsStian Hole: Morkels alfabet, Cappelen Damm

Alle mennesker har sitt eget alfabet, tenker Anna. Det gjelder bare å kunne tyde det. Slik er utgangspunktet for Stian Holes billedbok Morkels alfabet. I forholdet mellom Anna og Morkel utvikler det seg et vennskap gjennom en varsom og prøvende tilnærming, finstemt og lydhør overfor det usagte og usigelige, men også med dramatiske brudd. Gjennom sin særegne collage-teknikk forener Hole foto- og kunstelementer som skaper en drømmelignende, eventyrlig stemning. Men i alt det sugende vakre anes også mørkere toner knyttet til det skjøre og forgjengelige i forholdet som bygges opp.
Bjørn Ousland: Småbarnsuppe, Cappelen Damm

Bjørn Ouslands action-drama-skrekk-bildebok Småbarnsuppe er skumlere enn det meste. Juryen har selv erfart at små barn kan bli mørkeredde av boka. En litt mer erfaren barneleser vil trolig bli beroliget av at de skumle heksene og monstrene er tegnet med groteske, komiske overdrivelser. Ousland viser med denne boka at han kan kombinere grøss-effekter med dokumentar-aktige skildringer av heksefjellet og en sjarmerende heltehistorie.småbarnsuppe

Øyvind Torseter: Mulegutten, Cappelen Damm Bildeboka (eller tegneserien) Mulegutten er en moderne versjon av eventyret om «Risen som ikke hadde hjerte». Her blandes høystil og lavstil, klassisk heltehistorie og moderne metaperspektiv. Torseter gjenbruker eventyret med en blanding av respekt, uvøren nysgjerrighet og sitt unike visuelle uttrykk. Illustrasjonene byr på en skissepreget strek i personene, gotisk-dystre bakgrunner og flere lekne innfall.

mulegutten
Liv Marit Weberg: Det er heldigvis ingen som trenger meg, Aschehoug

Hovedpersonen i Det er heldigvis ingen som trenger meg har et skarpt blikk rettet mot seg selv og sine omgivelser. Blikket forteller henne at hun står utenfor et fellesskap, og fellesskapet er verden. Hun bestemmer seg for å ta grep, hun vil knekke koden til det sosiale spillet. Det er ikke nødvendigvis et enkelt prosjekt. Liv Marit Webergs formsterke ungdomsbok er mørk, varm, humoristisk og sår og har en åpen linje inn til det skjøreste rommet i hjertet.