Dei nominerte bøkene til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris frå Danmark er Magnolia af Skagerak av Bent Haller og Lea Letén (illustratør),2015, og Da Gud var dreng av Sankt Nielsen og Madam Karrebæk (ill.), 2015.

magnoliaMagnolia af Skagerrak

Hovudpersonen, jenta Magnolia, er på sommarferie hos besteforeldra saman med storebroren og to litt eldre kusiner. Dagane glir i eitt, slik feriedagar skal gjera når det viktigaste er samvær, opplevingar i naturen og avslapping.

Barna går på oppdagingferd i klittane og må bare passe seg for hoggorm og flått. Dei fiskar frå stranda ved havet, som det er for farleg å bade i. Og dei har eit fast haldepunkt i besteforeldra.

Juryen skriv mellom anna:

«Forfatteren skildrer med stor innlevelse hvordan barn opplever og sanser omgivelsene, og hvordan de i sin lek danner hierarkier. Dessuten folder han ut en verden som er innbegrepet av sommerferie, men med antydninger av farer og sykdom like under overflaten. I denne dobbeltheten har mormoren og morfaren hver sin rolle i forhold til barna, idet hun er tilknytningen til dagliglivet med sine faste rammer, mens han fantaserer, leker og drømmer. Når mormor synes det blir for mye, går han ut i uthuset sitt og spikker figurer.

Bokas første og siste tredjedel forteller om livet i sommerferien, mens den midterste tredjedelen er en magisk fortelling som gir stemme til en spesiell liten «klumphval» som bringer ferieidyllen, farene og familiehistorien i spill med hverandre.

Illustrasjonene spiller i særdeles vellykket grad sammen med de mange lagene i historien: et enkeltbilde viser barnehierarkiet i all sin velde, en vignett anger fuglens flukt i vinden, noen mettede dobbeltoppslag gir leseren adgang til dobbelthetene under (hav)overflaten, og den sentrale figuren, den lille «klumphvalen», er skapt så troverdig som overgangen mellom virkelighet og fantasi.

Med sine havs- og hvalbilder framkaller illustratøren for øvrig minner om noen av de sterkeste verkene fra Bent Hallers omfattende forfatterskap: den fabelaktige Kaskelotternes sang og den mytiske fortellingen om vannjenta Silke.

Det helt spesielle ved Magnolia fra Skagerrak er at så vel ord som bilder er bevisste om de særskilte kravene som kan stilles til en høytlesningsbok. Oppleseren kommer selvfølgelig med sin ord- og bildefortelling, men det skal være noen ujevnheter som får den nysgjerrige tilhøreren ikke bare til å sperre opp ører og øyne, men også bli oppmuntret til å spørre av nysgjerrighet. Detaljer i bildene har denne effekten, og spesielt morfarens ertelystne og finurlige ordvalg kaller på avbrytelser og spørsmål. Og så krydrer det selvfølgelig dette aspektet at den smålandske skøyeren til tross for 40 år i Danmark fremdeles har et markant svensk islett når han fantaserer for ‘liten Maggenolia’.»da gud var dreng

Da Gud var dreng

Boka handlar om dei store eksistensielle spørsmåla, om korleis både verda og individet blir til. Det heile begynner med ei celledeling, og av den oppstår det eit insekt som utviklar seg til ein forunderleg skapning med seks bein og seks armar, som skal vise seg å vera guten Gud. Og deretter følgjer innsirklingar av svar på spørsmåla som dei fleste nysgjerrige barn stiller vaksne: «Kva fanst før Gud skapte verda?»

Juryen skriv mellom anna:

«Boka er skapt av en frodig ordmikstur som spenner fra hulk til humor og fra filosofi til blomstrende formuleringer, samt av en sprelsk bildeorgie som – med referanser til Michelangelo, Bruegel og ikke minst Dorte Karrebæks eget livsverk – tilfører de evige spørsmålene en evighet man skal lete lenge etter, og som boka nettopp er på sporet av.

Forfatteren Sankt Nielsen var en gang kjent som multikunstneren Claus Beck-Nielsen, men erklærte seg for død i 2001, for så å oppstå som Das Beckwerk. Nå har han altså la seg helgenkåre som skytshelgen for ville syner og barn av det tjuende og tjueførste århundre.

Illustratøren Madam Karrebæk er som nevnt identisk med Dorte Karrebæk, som i en menneskealder har vært en av Danmarks aller største illustratører, alltid med sin gjenkjennelige strek og på samme tid i konstant fornyelse. Det må for øvrig glede Sankt Nielsen at skaperen som holder den store blyanten, har umiskjennelig likhet med forfatteren.

Boka handler om de store eksistensielle spørsmålene, om så vel verdens som individets tilblivelse. Den utvikler seg som celledelingen på de første sidene og vokser i mangfoldighet. Men i motsetning til Gud, som helt stille lister seg ut i det blå da han ser at gjort er gjort, må man som leser snike seg inn i boka igjen for å få bekreftet at det var noe man hadde oversett.»