Skriverommet ved Norsk barnebokinstitutt inviterte medlemmer av Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere til en to dagers workshop om å skrive for film og TV denne uka.
Seks supermotiverte deltagere fikk anledning til å jobbe med skriveøvelser og å jobbe videre med egne film- eller TV-ideer. Kurset ble ledet av Axel Hellstenius og Hilde Hagerup. De er  begge  både barne- og ungdomsbokforfattere og manusforfattere.

Diskusjon rundt bordet. Vi tar runden med klokka: Ida Jackson, Inga Sætre, Karen Anne Buljo, Charlotte Glaser Munch, Annette Münch, Renate Nedregård og ledere Hilde Hagerup og Axel Hellstenius. (Foto: Taran L. Bjørnstad)

Av de seks deltagerne, hadde både Charlotte Glaser Munch og Inga Sætre, vært med på første workshop om å skrive for film og TV i september i år.

Deltagerne fikk mye å bryne seg på:

– Axel skrev en kort tekst som vi skulle adaptere til en filmscene – mye som skrives enkelt og greit, er vanskelig å vise på film – og dessuten kjente vi på hva som måtte ut for å beholde filmisk flyt, forteller Charlotte Glaser Munch.

Et lurt triks

Hilde Hagerup delte et lurt tips, som vi deler videre med alle, nemlig å bruke hjelpeordene MEN og DERFOR når man skal formulere hva historien din skal handle om.

Eksempel:
Anna ønsker seg en ny sykkel, MEN hun har ingen penger. DERFOR kommer hun på at hun kan selge litt av mammas rot som ligger og slenger, MEN det viser seg at hun selger noe hun ikke skulle ha solgt. En kjempegammel og verdifull klokke. Mamma blir rasende, DERFOR må Anna prøve å kjøpe tilbake klokka. MEN den nye eieren vil ikke selge klokka tilbake. DERFOR må Anna stjele klokka…. osv….

Workshopen gikk over to dager og andre dagen var Taran L. Bjørnstad innom og hun møtte en gjeng inspirerte og takknemlige NBUere.

– Det var veldig lærerikt og super-inspirerende! Viktig og fint at vi har disse tilbudene, sier Inga Sætre.

Ida Jackson og Inga Sætre i full konsentrasjon. (Foto: Taran L. Bjørnstad)