”PENSLER? HVA SKAL JEG MED DET når jeg har barberblad og tannbørster og sandpapir og hårbørste! Også stoppenåler, naturligvis, de kan jeg ikke unnvære.”

Espolin blir han kalt, og han er en av de fremste billedkunstnere i Norden.

Kaare Espolin Johnson var en mann med et eventyrlig pågangsmot. Han var født svært nærsynt, og benyttet sin egen teknikk når han skulle tegne: han skrapte fram lyset fra en mørk bakgrunn. Bildene hans traff folk rett i hjertet, og derfor ble han en kjent kunstner.

Alle kjente navnet hans.

I denne boken kan du lese om hans liv. Om en spennende barndom, med vinterstormer som den lille gutten aldri glemte. Om en vanskelig ungdomstid, med gutter som mobbet og plaget ham. Hvordan var det å være nesten blind, og samtidig måtte tjene penger på kunsten sin? Hva ga Kaare mot til å tegne? Eventyrlige Espolin handler om kjæreste-Kaare, pappa-Kaare og kunstner-Kaare. «Jeg prøver å gjøre en styrke av min svakhet», sa Kaare Espolin Johnson. Da var han nesten helt blind.

I år er det 100 år siden billedkunstneren  Kaare Espolin Johnson ble født, og det feires stort hele året gjennom. I november vil det være en utstilling i Oslo Rådhus, som først og fremst tar for seg Espolins tid som illustratør i Arbeidermagasinet, der han jobbet fast fra 1932 til 1953.

Kaare Espolin Johnson ble sett på som en ener innenfor illustrasjonskunsten. Et av hans  første bokomslag var til  Kafkas ”Prosessen” i 1933. I 1967 ble han premier med 1. prisen av Kultur- og kirkedepartementet for sine illustrasjoner til Ringelihorn og andre eventyr av Regine Normann. Boken ble utgitt av Aschehoug forlag i forbindelse med 100 årsmarkeringen for Regine Normanns fødsel.

Mest kjent er Espolin kanskje for sine illustrasjoner til Johan Bojers Den siste viking i 1972. ”Et praktverk i norsk bokkunst” var anmeldernes kommentar den gangen.

Linda Lillevik er bibliotekar, og har tidligere gitt ut åtte barne- og ungdomsbøker. Hun har også laget mange sketsjer og revysanger til ulike teatergrupper. Hun er tildelt Jack Berntsens kulturpris og Norsk revyfaglig senters hederspris for sitt skrivearbeid.