De nominerte til Litteraturprisen er:
Hilde Hagerup for Bittet
Aschehoug
Juryens begrunnelse:
Ungdomsromanen Bittet er en sterk og intens skildring av en ung gutts opplevelse av å bli latt
i stikken av de voksne. Forfatteren klarer likevel å skape balanse mellom de mørke sidene –
håpløsheten, styggheten og grusomheten, og en håpefull humor som ikke er mindre sterk enn
smerten.
Tone Kjærnli for Oldefars øye
Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Barns forhold til alderdom er tema for denne varme og kjærlige barneboka. Tone Kjærnli har
en lun og lett humoristisk stil, med rom for barnlig uskyld og undring, men også for en
menneskelig varme som griper. Selv om det er en historie om døden, er det en historie til å bli
glad av og glad i.
Arnfinn Kolerud for Zoomarferien
Det Norske Samlaget
Juryens begrunnelse:
En lunt humoristisk og poengtert fortellerkunst er drivkraften i denne underholdende
hverdagshistorien om to gutters ikke alltid like faste grep om virkeligheten, der språket skaper
spennende åpninger og overraskende spenninger i en tilsynelatende enkel historie.
De nominerte til Bildebokprisen er:
(Prisen deles mellom forfatter og illustratør.)
Ragnar Aalbu for Harry og Roger
Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Ragnar Aalbu står for både tekst og illustrasjoner i denne bildeboka om vennene Harry Horn
og Roger Mår som begge drømmer seg til en annen tid og et annet sted. Gjennom et sterkt
forenklet, men fabulerende visuelt og tekstlig uttrykk framstilles lengselen, undringen og
drømmen i all sin nakenhet.
Bjørn Arild Ersland og Lars M. Aurtande for Modellbyggeren
Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Å konstruere en fantasiverden og bygge et vennskap er tema for Modellbyggeren. Med ømhet,
varme og fabuleringskraft skildres en mann som skaper sin egen modellverden. Men boka
viser også hvordan modellen utfordres av virkeligheten og hvordan et vennskap utvikler seg
langs uante veger.
Hans Sande og Gry Moursund for Slangen i graset
Gyldendal
Juryens begrunnelse:
Det lekende og glade, foruroligende og skremmende er sider av samme sak i denne bildeboka
om den lille kaninen som velger en hageslange som turkamerat. Gjennom en vilter tekst og
ekspressive illustrasjoner utvikles en heftig historie om å bruke fantasiens grensesprengende
kraft til å oppdage seg selv og verden omkring oss.
De nominerte til Illustrasjonsprisen er:
Per Dybvig for illustrasjonene til Jo Nesbø: Doktor Proktors prompepulver
Aschehoug
Juryens begrunnelse:
Per Dybvigs illustrasjoner er en vesentlig del av Jo Nesbøs barneroman Doktor Proktors
Prompeulver. De fabulerende illustrasjonene bidrar til å gi fortellingen et lett rufsete preg og
understreker bokas absurde stemning, samtidig som de både karakteriserer og avslører
personene.
Justyna Nyka for illustrasjonene til Marit Kaldhol: Ho som ror
Det Norske Samlaget
Juryens begrunnelse:
Den anelses- og angstfylte overgangen fra ungdom til voksenliv er tema for diktsamlingen Ho
som ror. Justyna Nykas svart-hvite illustrasjoner har et drømmeaktig uttrykk som rommer
ubeskyttet nakenhet, smerte og ensomhet, men også varme og tiltro til det som skjer.
Øyvind Torseter for illustrasjonene til Beate Grimsrud og Inger Alfvén: Klar
ferdig gå! Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Øyvind Torseters tegninger i tynn tusjpenn formidler det sårbare og truede, men også det
målrettede og tydelige i den unge Lydias situasjon i Beate Grimsruds Klar ferdig gå!
Barndommens utsatthet er bokas tema, og de helsides illustrasjonene oppsummerer vesentlige
situasjoner i Lydias liv.
De nominerte til Debutantprisen er:
Iselin Alvestad for Veien følger hjertet
Aschehoug
Juryens begrunnelse:
I et middelaldersk føydalsamfunn utspiller handlingen seg i denne nye fantasy-serien.
Hovedpersonen Alanya utvikles til sin rolle som prinsesse og tronarving gjennom faste
fantasy-elementer som forfatteren tilfører særpreg og originalitet.
Emilie Christensen for Andungen og jeg (jul)
Gyldendal
Juryens begrunnelse:
Emilie Christensen har både skrevet og illustrert barneboka Andungen og jeg (jul) – en
vakker, sår og sjangermessig grensesprengende liten historie om et barns følelse av ensomhet
og utrygghet, men som også formidler opplevelsen av nærhet og varme i et gjennomført
originalt formspråk.
Oda Cornelia Knudsen for Avtalen
Aschehoug
Juryens begrunnelse:
Fire ungdommer drar på telttur til et tjern i skogen. Men den antatt sorgløse sommerferien
utvikler seg snart til en konfrontasjon med sider de ikke kjenner til verken ved seg selv eller
hverandre. Forfatteren går inn i situasjoner preget av motstridende følelser, der det kjente og
trygge utfordres av det skremmende og uhyggelige.
De nominerte til Fagbokprisen er:
Jon Ewo for Fortellingen om et mulig drap
Omnipax
Juryens begrunnelse:
Fra å være en parentes i norsk historie er middelalderkongen Håkon 3. Sverresson blitt
opphøyet til hovedperson i en lekende, dristig og sterkt utradisjonell kongebiografi. Blant
grepene er underholdende anakronismer og uhøytidelig spill med elementer fra en rekke ulike
sjangere, som sammen sprenger de fleste biografigrenser.
Anders Danielsen Lie og Maria Øverås for Sex og sånt
Gyldendal
Juryens begrunnelse:
Sex og sånt er et grundig, rett-på-sak og moderne oppslagsverk med utgangspunkt i unge
menneskers spørsmål knyttet til seksualitet og samliv. Framstillingsgrepet er en spørsmål- og
svar-form som gjør boka lett å bruke, med svar som er nøkterne og saklige, preget av en ledig
og muntlig framstilling.
Mette Newth for Arktis. Jordas navle
Omnipax
Juryens begrunnelse:
Klimaendringer og urbefolkningsrettigheter er temaer som peker inn til kjernen i denne bredt
anlagte, omfattende og perspektivrike boka om folkeslagene som lever lengst mot nord. Med
engasjement, store kunnskaper og en glødende formidlingsevne fokuserer Mette Newth på
truede levemåter og kulturer.
De nominerte til Oversetterprisen er:
Tor Fretheim for oversettelsen av Per Nilsson: Svenne. En (u)mulig fortelling
Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Svenne er en politisk ungdomsroman om hvordan et ungt menneske utsettes for en
demagogisk leder og utfordres av hans evner som folkeforfører. Tor Fretheims oversettelse
understreker det gjenkjennelige og hverdagslig nære i konflikter og situasjoner, og får det
farlige og destruktive til å framstå desto mer skremmende.
Henning Hagerup for oversettelsen av Markus Zusak: Boktyven
Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Fortellingen i Boktyven er trist, vakker, morsom og utradisjonell, der vi opplever verden
gjennom dødens øyne. Oversetter Henning Hagerup har mesterlig ivaretatt bokas rikdom og
overskudd, med rom for det fabulerende og grensesprengende, ømme og kjærlige, men også
det rå og grusomme.
Torstein Bugge Høverstad for oversettelsen av J. K. Rowling: Harry Potterbøkene
1-7 Cappelen Damm
Juryens begrunnelse:
Gjennom oversettelsen av sju Harry Potter-bøker – fra Harry Potter og de vises stein (1999)
til Harry Potter og dødstalismanene (2007) – har oversetter Torstein Bugge Høverstad vist en
overbevisende språklig oppfinnsomhet som har gjort et vidtfavnende univers nært og
meningsfylt for norske lesere. Hans Potter-terminologi, der alle navn er gjendiktet, er allerede
blitt naturlig innarbeidet i det norske språket.
De nominerte til Tegneserieprisen er:
(Prisen deles mellom tekstforfatter og tegner.)
Tor Åge Bringsværd og Einar Lunden for Kaptein Puma og den store
kometen
Gyldendal
Juryens begrunnelse:
Tor Åge Bringsværd og illustratør Einar Lunden har etter fire illustrerte bøker om Kaptein
Puma overført historien til tegneserieformatet. Overgangen har gitt økt vekt på det visuelle
uttrykket, samtidig som serien har sine fabulerende historier og sin moralske grunnholdning i
behold.
Sigbjørn Lilleng for Nebelgrad Blues, bind 3
Jippi
Juryens begrunnelse:
Med sitt tredje album i Nebelgrad Blues-serien har Sigbjørn Lilleng forsterket sitt personlige
uttrykk i skildringen av den unge Bernards hverdag i et beklemmende norsk småbymiljø.
Lilleng leverer en ungdomsskildring med sterkt særpreg, men som samtidig er realistisk og
sannsynligvis gjenkjennelig for svært mange.
Øystein Runde og Geir Moen for De fire store. Når de døde våkner
Gyldendal
Juryens begrunnelse:
De fire store er en kompleks og til tider temmelig vill og actionfylt historie som utvikles med
utgangspunkt i norsk forfatterliv på slutten av 1800-tallet. Her er særs alternative skildringer
av den norske litterære gullalderen, preget av en dristig tilnærming og et hardtslående visuelt
uttrykk.