Dorthe Skappel, Tore Strømøy, Kjell Magne Bondevik, Iram Haq, Trude Dybendahl, Vera Michalsen og Andrea Bræin Hovig er bare noen kjente navn som har skrevet barnebøker de seineste åra.
Forfatter Henrik Hovland (44) mener det er respektløst av forlagene å spekulere i kjente navn for å selge mye.
– Jeg kan vel ikke si at jeg har lest en eneste god barnebok skrevet av en kjendis, og jeg prøver å følge med på feltet, sier barnebokforfatter Henrik Hovland til Dagbladet.
Fulgt etter Madonna
Etter at Madonna debuterte som barnebokforfatter i 2003 har en rekke andre internasjonalt kjente artister og skuespillere fulgt etter.
Hovland, som har skrevet tre bøker om krokodillen Johannes Jensen, understreker at han ikke har lest alle nye norske barnebøker. Han mener uansett det er et problem at barnebøker ofte kjøpes av voksne, som har vage forestillinger om hva som er bra kvalitet for barn.
Dermed blir det lett å kjøpe bøkene til personer de vet hvem er.
– Det er respektløst overfor barna når forlagene gir ut barnebøker som de burde vite er dårlige, men likevel gir dem ut bare fordi de har et kjendisnavn å selge boka på.
Barnebøker blir heller ikke utsatt for samme oppmerksomhet og kritikk som bøker for voksne. Dermed blir det lettere for kjente personer å ikke bli avslørt for manglende litterære kvaliteter, mener han.
– Konsekvensen av dårlig barnelitteratur er en fattigere barndom og færre lesende barn, sier Hovland.
Flere kjendisbøker
Den nyeste samlede oversikten over norske barnebøker, er fra 2007. Det kom da 301 nye utgivelser, viser tall fra Norsk barnebokinstitutt. Litteraturviter Nina Goga ved Høgskolen i Bergen mener å se at det blir gitt ut flere barnebøker av kjente personer nå enn for bare noen år siden. Hun synes det er interessant at flere av disse utgivelsene kommer på forlag som ikke har mest ekspertise på feltet. Hun trekker blant annet fram Madonnas bildebøker som ikke spesielt gode.
– Det er tydelig at enkelte forlag spekulerer i kjendisstatus når de gir ut bøkene, og det er trist hvis dette går på bekostning av bedre litteratur. Mange av kjendisutgivelsene kunne nok vært tjent med mer motstand fra forlagene.
Når de ikke blir det, kan det fort bli mye søppel, sier hun.
Skappel selger godt
Forlagssjef Irja Thorenfeldt ved Aschehougs barnebokavdeling synes på sin side det er positivt med kjente personer som vil prøve seg på nye arenaer.
– Uansett holder det ikke bare ha et kjent navn. Bokas suksess er avhengig av dens kvalitet, sier hun.
Dorthe Skappels «Sirkusprinsessen» er den siste i rekken av norske kjendisbarnebøker. Også Skappels forlegger Arve Juritzen mener det er kvalitet, og ikke navn, som gir suksess.
Denne artikkelen er hentet fra Dagbladet på nett. Les hele artikkelen her.