Men det skyldes ikke at forfatterne skriver for dårlig. Tvert imot. De er plukket ut for å kunne skape ny og god dramatikk for barn og ungdom i fremtiden.

Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) starter i august et utdanningstilbud for forfattere i samarbeid med Dramatikkens hus og Norsk barnebokinstitutt. Her skal forfattere fordype seg i å skrive scenetekster for barn og ungdom. Målet er at norske teatre skal få tilgang til flere nyskrevne scenetekster rettet mot de unge.

Dette skriver nrk.no

Men det skyldes ikke at forfatterne skriver for dårlig. Tvert imot. De er plukket ut for å kunne skape ny og god dramatikk for barn og ungdom i fremtiden.

Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) starter i august et utdanningstilbud for forfattere i samarbeid med Dramatikkens hus og Norsk barnebokinstitutt. Her skal forfattere fordype seg i å skrive scenetekster for barn og ungdom. Målet er at norske teatre skal få tilgang til flere nyskrevne scenetekster rettet mot de unge.

Les: Ny satsning på dramatikk for barn og unge

Skal hospitere på Nationaltheatret

Én av de ti utvalgte forfatterene er Annette Münch, som ga ut ungdomsromanen «Jenteloven» på Cappelen Damm i fjor, en bok som også ble nominert til Brageprisen. Og Münch gleder seg til å sette seg på skolebenken igjen.

– Jeg har lenge vært sulten på nye impulser og ny kunnskap, så jeg gleder meg til å utvide «verktøykassen» og oppdage alle de for meg ukjente mulighetene som ligger i å skrive for scene. Blant annet gleder jeg meg til å hospitere på Nationaltheateret, sier Münch til NRK.no.

Les: Hjemmesiden til Annette Münch

Kjente klassekamerater

De nye «klassevennene» hennes blir Mette Karlsvik, Arfinn Kolerud, Iben Sandemose, Rønnaug Kleiva, Mariangela J. Cacace, Marit Kaldhol, Anders A. Johansen, Ingeborg Arvola og Odveig Klyve – de fleste svært etablerte og anerkjente forfattere.

– Hvordan er det å bli plukket ut sammen med en rekke etablerte forfattere?

– Ordet «ærefrykt» oppsummerer det hele ganske godt. Jeg svinger mellom enorm prestasjonsangst, og stolthet over å ha blitt vist tilliten. Gleder meg til å lære mye av dem, samtidig som jeg håper at jeg kan bidra med noen tanker og ideer. Men ja, jeg skal innrømme at det er ganske skummelt, sier Münch.

Hun håper det neste året vil lære henne mer om bransjen, hvor utviklingen er på vei, hva utfordringene er, og ikke minst hva det er behov for. I tillegg blir det verdifullt å knytte netteverk, gjøre nye erfaringer, eksperimentere, få tilbakemeldinger på godt og vondt, og diskutere.

100 prosent ærlig respons

– Tanken på å skrive dramatiske tekster for barn og unge er utfordrende og spennende. De er et krevende publikum som gir umiddelbar og 100 prosent ærlig respons – få barn og unge smiler og klapper for å være høflige, sier Münch, som tror at utdannelsen vil gi henne nyttig erfaring som forfatter.

– Ingen av bøkene mine har blitt til fordi jeg har hatt lyst til å være forfatter, men fordi jeg har følt behov for å formidle noe. Det samme gjelder her. Hva enn som skjer tror jeg at større innsikt i dramatiske virkemidler og en forståelse av scenerommet vil være verdifull kunnskap som jeg uansett tar med meg videre som ungdomsbokforfatter.