Aschehougprisen gikk i år til barne- og ungdomsbokforfatter Bjørn Sortland. Han får prisen b.la. for sin kobling mellom litteratur og billedkunst. Prisen er på 100.000 kroner og ble utdelt på Aschehougs hagefest 25 august.

Bjørn Sortland debuterte i 1992 med Det er ikkje natta og har senere skrevet nesten 40 bøker for barn og ungdom. Sortland har sittet i NBU sitt litterære råd og alltid vært en sterk representant og stemme for kvalitet i norsk barne og ungdomslitteratur. Bøkene hans er utgitt i 16 land og han har fått en rekke priser, blandt annet den prestisjetunge Deutscher Jugendliteraturpreis 1996 for den tyske oversettelsen av Raudt, blått og litt gult (1993). Han har også skrevet den populære serien om Kunstdetektivene, årets bok Istanbul mysteriet, kommer på Aschehoug i løpet av september.

I sin begrunnelse skriver juryen blandt annet:

´Aschehougprisen 2011 går til en forfatter av barne- og ungdomsbøker. Det skjer ikke ofte. På norsk betyr «litteraturpris» betyr som regel pris til skjønnlitterær prosa for voksne. Noen litteraturpriser har eksplisitte kriterier, men like ofte er definisjonen underforstått: barnelitteratur er noe annet enn «selve litteraturen»

Bjørn Sortland har skrevet en prisvinnende roman for voksne, men har ellers utfoldet seg innenfor de fleste delene av barne- og ungdomslitteraturen. Han er muligens den første i rekken av vinnere som er opphavsmann til et brettspill. At norske forfattere skriver krim og bøker om fotball er mer vanlig. I tillegg har han skrevet fine ungdomsbøker om livet, døden, fødsler, tvil, tro, håp og kjærlighet. Han har skrevet om åtteåringer som er forelsket for første gang. Roadmovie-aktige bøker fra USA og Vestlandet. Om en manns uro for å bli far. Han har sitert Bruce Springsteen, Andy Warhol, Bibelen, Marc Chagall og Duchamps pissoar.

Juryen for Aschehougprisen har lagt særlig vekt på hvordan Sortland integrerer møter med billedkunst i sitt forfatterskap. Hans hovedpersoner anvender nesten systematisk kunsten for å tolke sine egne liv. På den måten er forfatterskapet også en inngang til kunstens verden, og en anerkjennelse av kunstens betydning. Han formidler kunstnerens intensjoner og betrakterens reaksjoner på en slik måte at voksne ikke får flau smak av pedagogisk tekst i munnen under høytlesning – men tvert imot imponeres og engasjeres.´

Resten av juryens tale til Bjørn finner du på kritikerlaget sin nettside.

Vi gratulerer!