En smakebit på søndag er et konsept jeg har lånt av Mari på Flukten fra virkeligheten. Alt du trenger å gjøre er å slå opp i boka du leser nå og velge ut noen setninger du synes passer – uten at de avslører for mye av handlingen – før du legger dem ut på bloggen din og legger igjen ei lenke i innlegget til Mari. På denne måten kan vi klikke oss fra smakebit til smakebit, og kanskje oppdage nye skatter?

Siden jeg driver og gjør meg ferdig med semesteroppgaven min om Straffens idéhistorie, blir det nok en faglitterær smakebit for dere her hos meg. Denne gangen er det fra The Oxford History of the Prison av Norval Morris og David J. Rothman. Denne boka tar for seg historien om fengselets fremvekst, og smakebiten er fra side 52:

The theatre of the scaffold changed over time. To understand the mechanisms of the change, one must examine both the reactions of the audience and the attitudes of the elite. The crowd consisted for the most part, but not exclusively, of lower-class people; for example, the seventeeth-century Lille artisan Chavatte reported in his chronicle that he regularly went to see capital exectuions as well as whippings and exposure at the pillory. Although the audience often appreciated the spectacle exactly in the matter the authorities hoped, not everyone was moved by the show of repentance and justice. Many spectators no doubt paid as little attention to the moral lesson as they did to the suffering and pain of the condemned. They simply attended to witness the spectacle. And in certain cases the crowd felt favorably towards the offenders: lower- and lower-middle-class people looked sympathetically on smugglers, for instance, because they did not consider smuggling a genuine crime.

Beklager at jeg ikke har lagt ut noen anmeldelser i det siste, de kommer etterhvert som jeg gjør meg ferdig med semesteret. :)