Sjanger: Humor/sakprosa
Først utgitt: 2012
Denne utgaven utgitt: 2012
Forlag: Constable and Robinson
Format: E-bok
ISBN (Innbundet utgave): 9781780334837
Sider (Innbundet utgave): 119
Kilde: Kjøpt selv
****
Om boka: From the hugely popular blog, a miscellany of hilarious and peculiar bookshop moments:
‘Can books conduct electricity?’
‘My children are just climbing your bookshelves: that’s ok… isn’t it?’
A John Cleese Twitter question [‘What is your pet peeve?’], first sparked the ‘Weird Things Customers Say in Bookshops‘ blog, which grew over three years into one bookseller’s collection of ridiculous conversations on the shop floor. From ‘Did Beatrix Potter ever write a book about dinosaurs?’ to the hunt for a paperback which could forecast the next year’s weather; and from ‘I’ve forgotten my glasses, please read me the first chapter’ to’Excuse me… is this book edible?’
This full-length collection illustrated by the Brothers McLeod also includes top ‘Weird Things’ from bookshops around the world.
****
Jeg leste om denne hos Bokelskerinnen for noen dager siden, og da jeg litt senere leste omtalen til Marianne måtte jeg kjøpe den selv. Jeg har ledd godt og leste den ut på t-banen og toget hjem til mamma for et par dager siden.
Jeg har aldri jobbet i bokhandel dessverre, men jeg har jobbet i veske- og reisebutikk, og i informasjonsskranken på et stort kjøpesenter. Og jeg har hørt veldig mye rart selv. I informasjonen ble det mest kjeft for utrolige ting, som for eksempel at det var for langt mellom toalettene da de pusset opp (og hvis sønnen hennes tisset på seg måtte jeg personlig erstatte klærne hans). Jeg har blitt kalt rasist mot hvite av en hvit mann som mente at vi i all hemmelighet slapp utlendinger inn i heisene som var midlertidig ute av drift, mens etnisk norske måtte ta trappene. Jeg har fått kjeft fordi airconditionen gjorde at det ble “for kaldt” (av den samme dama som sa jeg måtte erstatte klærne til sønnen). Ellers har jeg blitt lekset opp av en eldre dame da jeg ikke kunne si helt sikkert om den lokale strikkebutikken hadde en spesiell type synåler i sortimentet. Andre har klaget på at rulletrappene er for langt fra hverandre, og jeg har ikke telling på antall ganger jeg har fått huden full fordi storsenteret “bare” tilbyr 3 timers gratis parkering.
Jo, også har dama som klaget på airconditionen og på at toalettene var for langt fra hverandre også funnet meg på veskebutikken og anklaget meg for å prøve å lure henne med garantien på koffertene.
Så i det hele tatt har jeg sekken full av møter med kunder som har fått meg til å stille spørsmål ved menneskeheten, men i Weird things customers say in bookshops er heldigvis tonen lystig. Det er en slank bok som ikke tar mer enn en time å lese, og jeg leste den altså i offentligheten. Det er ikke lurt med mindre du synes det er greit å humre og le for deg selv mens andre sender deg mistenksomme blikk. Her er et lite utvalg:
CUSTOMER: Doesn’t it bother you, being surrounded by books all day? I think I’d be paranoid they were all going to jump off the shelves and kill me.
BOOKSELLER: . . .
–
CUSTOMER: What’s your name?
BOOKSELLER: Jen.
CUSTOMER: Hmmm. I don’t like that name. Is it ok if I call you something else?
–
CUSTOMER (to her friend, upon opening a copy of the Lord of the Rings): Oh, look, this one’s got a map in the front.
CUSTOMER’S FRIEND: Oh, yeah. Where’s it of?
CUSTOMER: Mor… Mor-dor.
CUSTOMER’S FRIEND: Oh. Where’s that then?
–
BOOKSELLER: Can I help you at all?
CUSTOMER: No, I don’t think you’re qualified. I need a psychiatrist; that’s the only help I need.
BOOKSELLER: . . . OK.
–
CUSTOMER: Do you have this children’s book I’ve heard about? It’s supposed to be very good. It’s called ‘Lionel Richie and the Wardrobe.’
–
BOY: Mummy, can I have this book?
WOMAN: Go and see if your dad will buy it for you.
BOY: Dad! Mummy says if you don’t buy me this book, then you can’t sleep in her bed tonight!
Boka er fylt til randen med slike merkelige samtaler, og det er kjipt at den ikke er lengre. Den er gjennomillustrert med fine tolkninger av situasjonene, og jeg må bare innrømme at jeg måtte både flire og le gjentatte ganger. Folk som har erfaring med kunder vil garantert kjenne seg igjen i slike situasjoner, spesielt om du jobber i bokhandel, vil jeg tro. Regner med at folk stadig spør etter noe sånt som “I read a book in the eighties. I don’t remember the author, or the title. But it was green, and it made me laugh. Do you know which one I mean?”
Anbefales til deg som kunne tenke deg å lese noe lett og morsomt en dag der du har en time til rådighet!
Andre bloggere om boka:
ebokhylla mi
Savidge Reads
Stuck in a Book
Katie’s Book Blog
Forfatter-bio:
Jen Campbell vokste opp nord-øst i England, og tok en mastergrad i engelsk litteratur ved Universitetet i Edinburgh. Nå bor hun i London og jobber i en bokhandel som spesialiserer seg på antikvariatiske bøker. Hun har tidligere fått flere noveller og dikt publisert diverse steder, men Weird things customers say in bookshops er hennes første bok. Diktsamlingen The Hungry Ghost Festival kommer senere i år.
Blogg | goodreads