I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Monika N. Yndestad velkommen til bloggen min:

Monika N. Yndestad er oppvokst i Os kommune i Hordaland, og bor i dag på Søreide i Bergen. Hun er utdannet journalist og veileder, og har 25 års fartstid fra pressen blant annet som krimjournalist og krimanmelder i Bergensavisen. Hun har også vært hovedlærer i journalistikk. I dag jobber hun som utgavesjef i Grieg Media.

Yndestad liker å være i aktivitet sammen med hunden sin Merlin, eller ta en repriseomgang av alle sesongene til tv-serien 24 sammen med sin yngste datter. Så glad er hun i 24, at begge marsvinene hennes heter Jack og Tony. Litteratur har alltid vært en stor interesse, og hun har alltid vært en lesehest. Hun forteller at hun ikke var gammel da hun lånte sin første Sjøwall & Wahlöö – roman av en tante. I 2003 ga hun ut sin første sakprosabok Overdose, og i 2005 kom Drapsmysterier fra Bergensområde. I starten av september i år debuterte hun som krimforfatter med Jentene fra balletten: 

I Jentene fra balletten handler det om svik og overgrep. Femten år gamle Mina har helt endret atferd, men ingen forstår bakgrunnen for hvorfor hun agerer som hun gjør. Krimjournalist Alice Bratt snuser på en sak som omhandler Mina og en rekke andre jenter. En sak om overgrep begått av betrodde øvrighetspersoner.

Her kan du blant annet lese om hvordan Yndestad fikk ideen til denne romanen, og hvordan hun syntes overgangen fra å skrive sakprosa til krim har vært: 

Denne høsten har du utkommet med din debutroman Jentene fra balletten. Kan du fortelle kort hva romanen din handler om? 

Jenter fra balletten er et uttrykk som tidligere ble brukt i barnevern over hele landet.  Dette er jenter med en eskalerende ruskarriere som frem til da har vært ukjent for barnevernet. Fellesnevneren er at de kommer fra ressurssterke hjem, og selv er pliktoppfyllende og aktive frem til noe plutselig snur. For jenter fra balletten lager ikke seg selv. Andre gjør. Det ligger ofte en forbrytelse bak denne plutselige forvandlingen.

Spenningsromanen Jentene fra balletten er ikke en bok om rus, men om forbrytelser. Leseren blir kjent med 15 år gamle Mina og foreldrene hennes.  Mina har endret adferd over natten. Hun er logget av både skole, samfunn og Facebook. Leseren møter foreldrenes maktesløshet og Minas mareritt. I en avisredaksjon noen mil unna gjør krimjournalisten Alice Bratt oppdagelser, men hun er ikke forberedt på hvor farlig historien hun ønsker å skrive egentlig er.
Jentene fra balletten er ingen krimgåte i tradisjonell forstand. Spenningen ligger på et annet plan. Hvilken troverdighet har en skakkskjørt jente? Og finnes det andre som har lidd samme skjebne som henne? Dette er historien om jentene familie og venner IKKE leter etter på Facebook.
Hvordan fikk du ideen til å skrive denne boken, og hvor lenge har du arbeidet med den? 

Det begynte med at jeg ville skrive en ungdomsroman som viste hvor lang en rettsprosess er.  Det kan lett gå mange år før gjerningsmannen ble dømt, og for ofre er dette en svært vanskelig tid. De tvinges til å gjennomleve det som skjedde i flere rettsomganger, og får ikke kommet seg videre i livet.  Dette var bakgrunn for et bokutkast jeg skrev for fire år siden, men som jeg la til side.  Først i fjor sommer hentet jeg frem manuset igjen, og kastet det fordi jeg syntes at verken dramaturgi eller språk fungerte. Det eneste som ble igjen var noen av karakterene, og åstedet. Det aller meste i Jentene fra balletten ble skrevet i fjor høst og vinter.

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med denne boken, og hva er du mest fornøyd med? 

Det vanskeligste i denne prosessen var nok at jeg sendte manus litt for tidlig fra meg. Jeg var ferdig med halve førsteutkastet, og ville ha en vurdering av om jeg var på rett spor. Manuset ble derfor lest av en journalistkollega som også er en svært kritisk krimleser. Hun svarte med en tekstmelding om at begynnelsen var fryktelig spennende og at hun ville ha mer og det fort! Da fikk jeg rimelig høye skuldre og tenkte at dette kunne jeg umulig klare å følge opp. 
Du har tidligere skrevet sakprosa, hvordan har overgangen vært fra denne sjangeren og til krim?
Den første boken jeg skrev var en del av en sorgprosess. Den het Overdose og ble utgitt i 2003. To år senere utga jeg Drapsmysterier fra Bergensområdet, som baserte seg på en artikkelserie jeg hadde hatt i Bergensavisen. Det er så vidt forskjellige sjangre at jeg egentlig ikke har tenkt over om jeg har kjent på noen overgang. Jeg trives svært godt i mitt eget krimunivers. Det jeg må passe på er at journalisten ikke tar styringen. Da fortelles jo gjerne litt for mye litt for fort. Det sies jo at journalister aldri blir gode krimforfattere fordi de er vant til å røpe navnet på morderen allerede i ingressen.
Er du, ved siden av å være opptatt av å fortelle en god historie, også opptatt av å sette søkelys på kritiske ting i samfunnet i boken din, og gjør du bruk av egne erfaringer som journalist i denne boken? 
Jeg har selv jobbet som krimjournalist og sittet  mange og lange dager i alle typer rettssaker, og det er klart at jeg tar mye av min egen erfaring med meg inn i bokverden. Jentene fra balletten er først og fremst en spenningsroman, men den er også til en viss grad samfunnskritisk. Det vil være en bonus dersom leseren også får nye tanker om dette temaet.
Hvilke forfattere/bøker har vært de største inspirasjonskildene for ditt eget forfatterskap?

Jeg elsker krim, og har nok lest mer enn de fleste etter å ha vært krimanmelder i BA i 13 år! Det er vanskelig å peke ut noen favoritter. Jeg er vokst opp i Varg Veum-land, og setter Gunnar Staalesen høyt. Men jeg er også glad i svensker som Håkan Nesser og Stieg Larsson. Andre favoritter er Tess Gerritsen sine to siste bøker The Killing Place og Girl Missing.  Jeg er mye i England, og kjøper alltid mye krim med meg hjem. 

Har du noen tanker om å skrive flere bøker etter denne?

Jeg skriver nå på bok nummer to om krimjournalisten Alice, og jeg håper det ikke stopper med det. Jeg har ideer til både en bok nummer tre og fire.  Men det blir også opp til lesere og forlag.
Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp din bok i høst?
Jeg håper leserne vil oppleve den som intenst spennende og annerledes, og at den gir innblikk i et tema de ellers ikke hører så mye om.  For det finnes nok av virkelige jenter fra balletten rundt oss.
Tusen takk for at du ville stille opp på dette intervjuet, Monika N. Yndestad. 

Yndestad har så langt høstet mange gode anmeldelser for sin debut. Bergensavisen har gitt den terningkast 5 og har kalt boken «en sterk krimdebut». Mange bloggere er også begeistret for boken, det ligger linker til flere anmeldelser under min anmeldelse her. 

Hvis du ønsker å lese utdrag fra boken, finner du det her.