Sjanger: Roman (ungdom)
Originaltittel: The Look (2012)
Denne utgaven utgitt: 2012
Format: Innbundet
Oversatt av: Cecilie Winger
Omslagsdesign: Steve Wells
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 9788202380748
Sider: 315
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget

****
Forlaget om boka: Historien “ung jente oppdages av motefotograf på gaten” har vi hørt før. Kombinasjonen “ung jente uten den minste interesse for moteindustrien og med alvorlig syk søster, blir fotomodell”, er derimot ny.Ted har aldri vært opptatt av klær eller sminke. I hennes familie er det storesøsteren Ava som har blitt sett på som den pene. Men det er ikke Ava modellbyrået har vist interesse for – det er henne. Selv om hun aldri har ofret modellyrket en tanke og strengt tatt oppfatter hele moteindustrien som hul og meningsløs, lar hun seg overtale til å gjøre et forsøk som fotomodell. Hun føler at hun må det – for Avas skyld. Søsteren har nettopp fått en alvorlig diagnose, og trenger den spenningen og de drømmene dette eventyret representerer. Snart snus hele verden på hodet og Ted føler seg splittet mellom berømmelse og familiens verdier. For samtidig som hennes egen popularitet skyter til himmels, blir søsteren dårligere og dårligere. Er det mulig å være supermodell og supersøster samtidig? Og vil hun egentlig dette?
****

Ok, så var kanskje omslaget på denne litt for rosa og klisjé-jentete til at jeg hadde ofret den et blikk i en bokhandel, men der ble det nok en gang klart at man ikke skal skue hunden på hårene. Denne var riktignok jentete, men på ingen måte overfladisk. Årets ansikt har vært ute på bokbloggturné denne uken, men jeg har fått et eksemplar utenfor turnéen.

Ted (eller Edwina som hun egentlig heter) er ingen typisk “jentete” jente. Hun bryr seg ikke om mote eller sminke, og er over 1,80 høy og slank som en strek. Det er storesøsteren hennes Ava som er den pene, flotte og moteriktige. Ted er heller ikke spesielt populær på skolen. Hun har for tiden tilnavnet Friday, etter Freaky Friday-filmen, og når læreren tar henne for å være en gutt foran hele klassen, får det nesten ikke blitt verre på skolen. Den eneste grunnen til at folk (utenom venninnen Daisy) snakker med henne uten å slenge dritt, er om de vil at hun skal overrekke en beskjed til Ava.

Men det er ikke det at Ted klager over det. Hun er ikke sjalu på søsteren. Hun er i det hele tatt veldig moden. Derfor skjønner hun med en gang at den merkelige fyren som stoppet henne på gata (henne! og ikke Ava!) og sa han jobbet for modellbyrå må være en av de ekle svindlerne. Eller..? Da er det jo litt rart at byråets logo er i moteblader, og at de har en gjennomført hjemmeside og greier. Mente han alvor? Ja, han gjorde visst det. Men Ted gir jo blanke i mote. Hvorfor skulle hun gidde å begi seg ut på noe så overfladisk? Fordi det ville ha betydd mye for Ava, som samtidig blir diagnostisert med lymfekreft.

Høye, hengslete, tynne, vanlige Ted skal bli modell. Det vil sette mobberne på plass, det! Men er det egentlig så lett å kombinere en voksende modellkarriere med en stadig sykere søster?

Jeg fant umiddelbart tonen med Ted. Hun er riktignok noen cm høyere enn meg, men det er ikke mange. Jeg fikk sansen for den tørre, vittige tilnærmingen hun vanligvis tar til livet, og måtte flire ved flere anledninger. Dessuten er jeg mektig imponert over hvordan hun håndterer å være målskive for mobberne, og hvor lite bitter hun er over situasjonen sin. Hun er veldig moden til å være 15, men ikke på en måte som ødelegger troverdigheten. Langt derifra.

Handlingen fløy avsted med en søster som stadig blir sykere og en modellkarriere som stadig blir friskere. Språket er godt, og passer målgruppen ved å være lett tilgjengelig uten å undervurdere den. Det er noe jeg har klaget over når det gjelder norske ungdomsbøker, at leseren ikke blir utfordret hverken i språk eller handling. Bennett undervurderer ingen. Ikke at det er spesielt avansert eller noe, men det gis plass til tørre vitser og vittige observasjoner som jeg mistenker ville ha blitt overforklart eller hoppet over i endel av de norske. Strålende!

Deler av tematikken er naturligvis blytung. Kreft er ikke til å spøke med, og det å se sin vakre, livlige søster bli dårligere og dårligere er vanskelig. Forfatteren balanserer det med det å plutselig få til noe selv. Ted er i en situasjon der hun har mye å være stolt av selv, men står ved siden av en søster som har det verre og verre. Hvor langt kan hun gå for sin egen del når andre trenger henne til å gjøre noe annet? Er det ok å være modell på oppfordring fra den syke søsteren, og tjene penger til familien som sliter økonomisk, om det innebærer at man ikke kan være tilstede de gangene man virkelig trengs?

Jeg synes Bennett runder av fortellingen på helt riktig måte. Hun takler de moralske dilemmaene hun har lagt frem slik de bør takles, og moralen til slutt er helt fin. Den skal jeg imidlertid på ingen måte røpe her. Du får lese selv! Ok da, så er kanskje ikke den stygge andungen-premisset det mest originale her i verden, der den usynlige jenta plutselig blir synlig og vel så det. Det finnes helt sikkert nok av varianter av akkurat det. Men det gjør ikke noe. Tenåringsjenter blir vel aldri lei av å drømme seg litt bort på de kanter..? Passer nok aller best for jenter fra ca 12 til ca 16. Selv om mye av handlingen har med mote å gjøre, er tematikken langt bredere enn det. Man trenger ikke å være en fashionista for å få noe ut av denne boka her. Take my word for it. Anbefales videre!

kortsagt-åretsansikt

Forfatteren leser fra boka:

Andre bloggere om boka:
Sometimes I amaze myself…
Moonstar’s Bokverden
Gråbekka’s Bokblogg
Luxlie
Shauri’s Blog

Om forfatteren:
Sophia Bennett (f. 1966) er en britisk forfatter. I 2009 vant hun den årlige konkurransen i regi av forlagshuset The Chicken House og avisen The Times for nye barne- og ungdomsforfattere med boka Tråder (Threads). Hun ga så ut oppfølgerne Gutter, glitter og gulltråd (Beads Boys & Bangles) og Sequins Stars & Spotlights. Årets ansikt (The Look) er hennes hittil nyeste bok. Hun bor i London med familien sin.
Hjemmeside | goodreads