Forlag: Penguin books
Sideantall: 245 (Pocket)
Utgitt: Oktober 2012
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: The Confidant er Helene Gremillons debutroman. Gremillon er fra Frankrike, og i hjemlandet hennes fikk romanen svært god mottakelse da den utkom for første gang i 2010. Den ble blant annet nominert til pris for beste debutroman, og så langt er rettighetene til romanen solgt til 21 land. Aschehoug utgir boken på norsk denne måneden, og forfatteren kommer på besøk til landet i februar.

Pageturner full av følelser

Bokåret 2012 ble avsluttet på en svært god måte for mitt vedkommende, mange av de beste bøkene jeg leste i 2012 leste jeg nettopp i desember. The Confidant er en av disse bøkene.

Vi befinner oss i Paris i 1975. Camilles mor har nylig avgått med døden, og plutselig får Camilla en konvolutt med et merkelig brev i posten. Hun antar at brevet er feilsendt, men snart får hun flere brev fra den mystiske avsenderen, en mann som kaller seg Louis. I brevene forteller han henne en historie som strekker seg ut i tiden rett før 2. verdenskrig og inn i krigsårene. En historie som omhandler tragedie, desperate lengsler og forferdelige valg.

I got a letter one day, a long letter that wasn’t signed. This was quite an event, because I’ve never received much mail in my life.  My letter box had never contained anything but useless brochures and postcards informing me that the-sea-was-warm or that the-snow-was-good, so I didn’t open it very often. (…)And then my mother died.

Dette er nok et eksempel på disse bøkene hvor man kombinerer en historie fra fortiden med en historie fra nåtiden. I denne boken ligger hovedvekten på historien i fortiden. Jeg skal ikke skrive så mye om den her, fordi jeg er redd for at dere skal forstå noe av plottet, jeg tok nemlig plottet med en gang jeg leste baksideteksten på boken. På tross av dette opplevde jeg historien som veldig medrivende. Boken tar også en vending etter hvert som jeg ikke så komme på forhånd, og slutten var både god og overraskende. Det jeg kan si er at hovedtemaet i boken er veldig aktuelt og egnet til å skape debatt.

The Confidant er en roman som skildrer sterke følelser, og beskriver hva slags ytterligheter mennesker kan være villige til å gå til for å oppnå sine høyeste drømmer og mål. Det jeg likte med romanen er at den ikke skildrer noe svart eller hvitt, men med mange flere nyanser. Man forstår hvorfor de som har begått vonde ting i boken har gjort det, og på mange vis får man også sympati med dem og kan sette seg inn i deres sted. Alle karakterene i boken er beskrevet med dybde og flere lag, og de gjør også ting som overrasker. Boken handler først og fremst om kjærlighet,og da spesielt kjærligheten mellom mor og datter.

Boken er godt skrevet, og man lever seg inn i handlingen. Det er uhyre vanskelig å legge den fra seg, i likhet med Camille venter man på de neste brevene som skal åpenbare enda mer av den fortidige historien. Hadde det ikke vært for at jeg skulle tidlig opp dagen etter at jeg begynte på boken, ville jeg trolig lest ut hele bare på en natt.

Historien er svært gripende, og du tar deg i å tenke på karakterene lenge etter slutten. Jeg syntes at boken inneholdt det meste av det jeg liker ved en god roman: den var spennende, fengende, rørende, dramatisk, godt skrevet og hadde dybde og den inneholder et mysterie som gjør at man bare må lese videre. Jeg kommer til å anbefale denne til mange. Den eneste grunnen til at jeg ikke gir den topp score på terningen, er fordi jeg skjønte plottet ut fra baksideteksten. Hadde jeg ikke gjort det, vil nok leseopplevelsen vært enda mer toppet. Denne boken bør du virkelig lese denne våren!