Blir crossoversjangeren den nye hotte trenden? Det er den i alle fall i nabolandet Sverige, skriv litteraturkritiker Cathrine Krøger i ein kronikk i Dagbladet:

«Crossover kalles det. Barne- og ungdomslitteratur som også voksne leser. Det har vært et tema i barnelitteraturen siden 1990-tallet, og kan være alt fra folkediktning og eventyr til underfundige Ole Brumm. Inntil nå har vi brukt begrepet alle-alderbøker om sjangeren, som også innlemmer billedbøker med lite tekst og høy estetisk verdi. For ikke å glemme Jostein Gaarders ‘Sofies verden’.»

Krøger viser til  «Harry Potter» – som saman «Hunger Games» og «Twilight» også fekk mange vaksne fans.

Men ikkje alle er like begeistra, skriv Krøger:

«Flere svenske kritikere hevder at trenden er en følge av infantiliseringen av samfunnet. De ble nylig imøtegått av blant annet svenska Dagbladets Elise Karlson. Hun hevder det er ungdomsbøkene som redder den episke romanen, og harselerer over snobbete litteraturvitere som etter den selvbiografiske bølgen erklærte romanen død. Mens den altså lever i beste velgående – ja fosser frem – i crossoverlitteraturen.»

Krøger skriv også at haldninga om at ungdomsbokforfattarar ikkje er «ordentlege» forfattarar, er i ferd med å endre seg:

«I Sverige er det stadig flere ungdomsbøker som nomineres til den prestisjetunge Augustprisen, og i USA har en forfatter som John Green blitt et fenomen.  Boka «Faen ta skjebnen» har sopt med seg det meste av priser, og beskrives som en sensasjon. »

I kronikken forklarer Krøger kva som gjer denne boka god, og kva som kan vera årsaka til at ei ungdomsbok som dette toppar bestseljarlistene.

Les heile kronikken: