– Jeg har hatt mange utfordringer og jeg liker det. Men jeg vil ikke bare ha utfordringer. Det var vanskelig å overbevise et teater å sette opp Reisen. At det var en god historie som barna ville like – og at det var en historie som var viktig å fortelle. Jeg hadde en fordel: Jeg har reist mye rundt med boken på forfatterbesøk på biblioteker, barnehager, bydelsdager og festivaler, og responsen har vært stor, det var tydelig for meg at dette traff mange.
Det seier Veronica Salinas i eit intervju på Dramatiker.no, der ho og Kjetil Indregard mellom anna snakkar om utfordringar ved ny norsk dramatikk.
For barnebokforfattaren Veronica Salinas var møtet med teatret positivt.
– Jeg hadde et fint møte med Oslo Nye i fjor og klarte å overbevise dem om at dette kunne være noe bra for dem. Prosessen fra billedboktekst og dramatikk har vært utrolig lærerik. Det å være sammen i et rom med en som er ensom ikke er det samme som å lese i en bok om en som er ensom. Teatret konkretiserer. Det var fantastisk å få prøve ut hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Teater er en fest, lyset senkes og musikken gjør at det hele blir magisk.