Sjanger: Tegneseriehefte
Denne utgaven utgitt: 2013
Format: Heftet
Oversatt av: Lasse Espe
Lest av: –
Forlag: Egmont
ISBN: 13431978
Sider: 35
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget

****
Vaskeseddelen: Med den rabiate, følelsesstyrte feministen Zelda har svenske Lina Neidestam (29) skapt en antihelt det er vanskelig å få nok av. Serien Zelda startet i Metro og svenske Nemi i 2007. I dag går den fast i flere svenske og norske aviser, samt i Pondus- og Rutetid-bladene.
****

Jeg leser mer enn gjerne tegneserier, men akkurat striper i aviser er jeg av en eller annen grunn dårlig på (vet virkelig ikke hvorfor, for jeg kan fint kjøpe tegneseriehefter). Zelda var dermed et helt nytt bekjentskap for meg, til tross for at hun allerede har etablert seg som en sinna og ikke helt konsekvent feminist med svart humor. Det hjelper selvsagt at hun deler navn med en av historiens beste spill-serier (intet mindre, altså), og jeg må si at jeg har full forståelse for at tegneserieskaperen Neidestam nå kan dedikere all sin tid til Zelda.

Zelda fikk sin spede start i den svenske gratisavisa Metro, men havnet raskt i den svenske utgaven av Nemi. Da hun også fikk stripeplass i Dagbladet for et års tid siden, var suksessen et faktum, og i Egmonts pressemelding kunne vi lese følgende utsagn fra to sentrale skikkelser innen norske tegneserier:

«Zelda er på kort tid blitt en favoritt. Serien er genuint morsom og utrolig snasent tegnet! Det er alt jeg forlanger!»
– Frode Øverli

«Zelda er så bra fordi hun ikke er et friminutt fra verden rundt oss, men minner om den på en måte som er herlig irriterende og samtidig hysterisk morsom.»
– Pondus-redaktør Tormod Løkling

Det er ikke så vanskelig å være enig i dette. Som Øverli trekker frem, er serien veldig fint tegnet. Ikke bare er tegningene detaljrike, men karakterene er utrolig uttrykksfulle.

Også må vi bevege oss bak det ytre, også. Bak det sorte håret, de håret leggene og det ofte fiendtlige uttrykket til Zelda. Der befinner det seg en godt portrettert personlighet. Zelda er beinhard på utsiden, skråsikker i sine ofte radikalt (men ikke alltid uberettigede..) feministiske påstander og utsagn. Hun er minst like usikker som folk flest, men kontrasten blir jo ekstra stor når man uttaler seg på den måten Zelda gjør om alt. Hun er ofte dobbeltmoralsk i feminismen sin, noe som kommer tydelig frem i den 12 siders lange spesialhistorien som har fått plass i tidenes første Zelda-hefte. Her kommer det tydelig frem at enkelte regler bare gjelder når det kommer henne til gode.

(Et annet eksempel hentet fra Neidestams hjemmeside)

Jeg måtte le høyt flere ganger. Det er jo alltid sånn at noen striper er morsomme, andre er mindre morsomme,  og sånn er det her også. Men enkelte av dem skinner virkelig. Særlig den aller siste, som er på en helside, der elskeren hennes spør om de ikke bare kan være kjærester, før Zelda begir seg ut på en skikkelig rant der hun beskriver hvordan hun er som kjæreste (kontrollerende, dårlig på monogami, ødelegger dingsene hans, osv…), før hun (tydeligvis retorisk) spør om han virkelig vil ha en sånn kjæreste. Hun forventer åpenbart et ja, for når han svarer at det vil han egentlig ikke, blir hun skikkelig indignert.

Hun er klein, litt av den typen man nok kan finne på å måtte skutte seg rundt når hun sier noe av det hun gjør. Alt i alt et spennende, nytt bekjentskap. Men så er hun jo likandes også, av en eller annen grunn. Må nok følge med på henne i fremtiden også!

zelda

Om forfatteren:
Lina Neidestam (f. 22. april 1984) er en svensk tegneserieskaper, best kjent for Zelda. Hun vokste opp i Södertälje, og etter å ha studert ved Serieskolan i Malmø flyttet hun til Stockholm, blant annet for å gå på Konstskolan Basis og studere etnologi ved Stockolms Universitet. Zelda så dagens lys i 2007, og har siden da vært trykket i flere forskjellige medier, deriblant Metro, Göteborgsposten, CITY og norske Dagbladet. Zelda har også blitt gitt ut i bokform i Sverige.
Wikipedia | hjemmeside | goodreads