Forlag: Kagge
Sideantall: 533
Utgitt: 2013
Sjanger: Sakprosa/True Crime
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: Åsne Seierstad startet sin journalistiske karriere i Arbeiderbladet, og i flere perioder har hun arbeidet i utlandet. Hun har også jobbet for NRK, hvor hun blant annet dekket krigen i Kosovo. Hun debuterte som forfatter med Med ryggen mot verden: Portretter fra Serbia i 2000. I 2002 ble hun for alvor kjent da Bokhandleren i Kabul utkom. Hun har mottatt flere priser for sitt arbeid. En av oss er hennes femte bok, og den første hun skriver fra Norge.

Når medmenneskeligheten er truet
Det har vært skrevet flere bøker i kjølvannet av hendelsene 22. juli. Noen har fokusert på enkelte av de involverte og hvordan de opplevde det som skjedde. Andre har fokusert på gjerningsmannen, og noen har skrevet med en bred penn om alt som skjedde. Seierstads bok inneholder alle de forannevnte punktene. Det er en bok om gjerningsmannen, om oppveksten hans, vennene, moren og familien. Det er også en bok som tar for seg noen av ofrene den 22. juli, døde og overlevende. Bano Rashid og søsteren Lara, Simon Sæbø, Anders Kristiansen og Viljar Hanssen. Vi følger dem og deres familier i barndom og oppvekst, helt frem til den grusomme dagen og det som hendte etterpå. En av oss er en bok som tar for seg etterspillet, rettssaken og dommen.

Seierstads bok er også blitt en bok som handler om mye mer enn 22. juli. Den forteller om hvordan et samfunn endret seg fra 1950-tallet og frem til i dag. Hvordan makten skiftet mellom politiske partier. Hva ungdommene brydde seg om, og hva som var viktig for dem til ulike tider. Det er en bok som forteller om historiske hendelser vi alle husker og kjenner til, og som viser hvordan disse hendelsene påvirket enkeltmenneskene. Gjennom familien Rashid opplever vi for eksempel et Irak i endring, og hvordan de til slutt flykter og etablerer seg i Norge. Gjennom deres fortelling får vi se hvordan det norske samfunnet tok i mot dem.

Det er tydelig at Seierstad forsøker å forstå hvordan handlingene 22. juli kunne skje, hva kunne få gjerningsmannen til å handle slik han gjorde? Boken gir fortsatt ingen gode svar, selv om den kommer med flere antydninger. Har man for eksempel lest mye kriminologi, kan man finne igjen flere elementer som forekommer relativt hyppig når såkalte «profilere» kartlegger seriemordere og andre forbrytere. Hendelser fra gjerningsmannens barndom er sentrale her.

En av oss er sakprosa, men Seierstad gjør bruk av romansjangerens trekk når hun bygger opp sin fortelling, og den har flere litterære kvaliteter. Hun går inn i personene i boken, og skildrer dem. Dette har vært kritisert i en annen anmeldelse, mens Seierstad har forsvart seg med at hun har belegg og dokumentasjon for alt hun skriver. Hun starter med en grufull hendelse på Utøya, som bidrar til å gi en støkk i leseren før man har kommet skikkelig i gang med boken. Så ruller hun opp fortellingen tilnærmet kronologisk. Forteller om barndommen til gjerningsmannen, og om morens oppvekst. Parallellt med dette vever hun inn historiene til ofrene som er med i boken.

Seierstad skriver godt, og noe av det jeg spesielt liker med hennes penn, er evnen til å se de små detaljene i det store, og koble akkurat dette sammen med viktige hendelser i boken.  Jeg synes det er godt gjort at hun, selv i bokens mest grusomme øyeblikk, evner å skildre håp og kjærlighet. Hun skriver som en journalist, og har dermed forsøkt å holde distanse til spesielt gjerningsmannen. Likevel opplever jeg at hun ikke har klart det hundre prosent, noe som vel ville vært en umulig oppgave. Enkelte steder virker det som hun latterliggjør ham i måten hun velger å skildre ham på, og ordene hun bruker.

Jeg har skrevet at Seierstad formidler mer enn bare det som akkurat skjedde. En av oss er også en bok som viser hvordan medmenneskelighet og kjærlighet kan fortsette å leve selv i de mørkeste tider. Jeg blir dypt rørt når jeg leser hvordan avhørere og andre involverte behandler gjerningsmannen med respekt, og som et menneske. Hvordan rettssaken viser de viktige verdiene ved et demokrati. I tillegg viser En av oss styrkene som bor i et menneske.

En av oss er et godt stykke arbeid som vil kunne bli lest år fra nå av dem som ønsker å sette seg inn i det som skjedde. Det er en dypt rørende bok som tidvis er vanskelig å lese, likevel er jeg glad for at jeg gjorde det. Boken tar for seg verdier vi alle trenger å bli minnet på fra tid til annen. Det er farlig å glemme og/eller snu ryggen til.