Aschehougs og Gyldendals forfattere har fremforhandlet en ny avtale som sikrer dem 25 prosent forhandlerrabatt i tillegg til royaltyen på 28-30 prosent for eget salg av e-bøker, gjennom ePorten.no og forfatternes hjemmesider. Det skriver Dagbladet.

Aschehoug og Gyldendal har åpnet for at deres forfattere selv kan selge sine bøker via ePorten og egne hjemmesider. I tillegg til royalty på 28 prosent på de første 799 bøkene og 30 prosent deretter, får forfatteren en forhandlerrabatt på 25 prosent. Avtalen gjelder samtlige forfattere i forlagene, ikke bare enkeltforfattere, og den gjelder backlisten.  Legger man sammen – og ser bort fra momsen på e-bøker, sitter forfatteren da igjen med 53-55 prosent av utsalgsprisen. Når det gjelder nye titler reguleres salget i fastprisperioden gjennom eksisterende avtaleverk.

Forfatternes egen salgsmulighet er forutsatt at bøkene er DRM-merket, har vannmerke og at man har det regnskapstekniske på plass: det vil si at salg rapporteres både til forlaget og skattemyndighetene.

Forfatterforeningen har ikke vært involvert i denne prosessen. Det er enkeltforfattere som har tatt saken opp med sine respektive forlag. I Aschehoug er det Tom Egeland og Jan Kjærstad som har ført samtalene med ledelsen, i Gyldendal er det Jørn Lier Horst som har hatt forhandlerrollen.

Cappelen Damm kjører individuelt, skriver Dagbladet:

Den første gnisten til opprør ble på mange måter tent av Gert Nygårdshaugs disputt med Cappelen Damm – en sak partene til slutt fant en løsning på. Men Norges største forlag har enn så lenge ikke tenkt å følge forlagene på Sehesteds plass:

– Vi behandler dette individuelt og tar en samtale med de forfatterne som ønsker egne løsninger for e-boksalg. Så langt er det veldig få som har tatt opp dette, sier forlagsdirektør Elisabeth Steen i Cappelen Damm.

Les hele artikkelen på dagbladet.no