Forlag: Del Rey (Random House)
Sideantall: 382
Utgitt: Januar 2014
Sjanger: Dystopi
Kilde: Leseeksemplar fra Book Expo America
Verdt å vite: Denne tittelen er Browns debutroman, og den første i en planlagt trilogi. Den skal filmatiseres, og Brown skriver selv manuset til filmen. Red Rising har fått strålende anmeldelser etter utgivelsen, og ligger på bestselgerlisten i USA. Aschehoug har de norske rettighetene, og utgir boken til høsten.

Fantastisk roman!

Det eksisterer voldsomt mye «hype» rundt denne romanen, og det var jeg klar over da jeg begynte å lese. Som oftest gjør det at jeg blir skuffet, men i dette tilfellet forstår jeg hypen. Dette er en av de bedre dystopiene jeg har lest. Samtidig er det ikke riktig bare å kalle boken en dystopi. Den har trekk fra flere sjangre i seg, som fantasy og science fiction.Og før du tenker at dette bare er en ungdomsroman, så er romanen langt fra det. Den har elementer som gjør at den vil kunne appellere til et stort aldersspekter, så det å klassifisere den som ungdomsbok er ikke nødvendigvis riktig.

Bokens hovedperson er Darrow, som lever i et klasseinndelt samfunn. Darrow er en såkalt Red. Han og hans familie lever under jorden, på planeten Mars, hvor de arbeider i gruvene og forbereder Mars for beboelse av andre mennesker. De er overbevist om at de arbeider for en stor og viktig sak, men etter hvert innser Darrow at de har blitt lurt av de som kalles Golds, og som hersker over dem. Darrow og hans medmennesker er ikke annet enn slaver. Han kommer i kontakt med en gruppe rebeller, og får i oppdrag å infiltrere verdenen til den herskende gruppen. Han kommer inn på deres eliteskole, og her kastes han ut i en kamp på liv og død. Ikke bare må han forsøke å forme allianser. Han må også gjøre alt han kan for å skjule hvem han egentlig er.

What is the point of dying? (…) Tell me what good comes of all that bloodydamn sadness. (…) Dying for a cause doesn’t do a bloodydamn thing. (…) It just stole away a father and a husband. So what is life isn’t fair? If we have family, that is all that should matter.

Dette var det korte handlingsreferatet. Det er bortimot umulig å skrive et enkelt referat om denne komplekse romanen, og samtidig ikke avsløre noe av handlingen. Boken rommer så mye. Jeg har nevnt før at den er sjangeroverskridende. Du finner elementer i den som minner deg om store boksuksesser. Her er trekk fra Enders spill. En skole som leder tankene til Harry Potter. Et spill som får deg til å tenke på Dødslekene, og et klassesamfunn som kan lede tankene hen til Divergent. Elementer i boken gjør også at man kan tenke på Game of Thrones, og andre storslåtte fantasyromaner, spesielt i de kapitlene hvor Darrow og hans medelever opplever skolens tester.

Man cannot be freed by the same injustice that enslaved it.

Brown har skapt en svært kompleks verden. Han har bygd opp et klassesamfunn inndelt i farger, hvor mye av trekkene er hentet fra romerske samfunn og gudeverden. De ulike klassene snakker heller ikke på samme vis, og dette er konsekvent gjennomført i boken. Når jeg sier dette er en av de beste dystopiene jeg har lest, så er det nettopp fordi jeg opplever den som mye dypere enn mange av de andre bøkene som er på markedet. Dette er ikke bare en spennende og underholdende roman. Det er en roman om samfunn og politikk, med hint til filosofisk lære. Den får deg til å reflektere når du leser. Konfronterer deg med hva det vil si å være et menneske, og beskriver ulike sider av menneskeheten. Og boken er spennende. Hele tiden er det overraskelser jeg ikke så komme.

Personally, I do not want to make you a man. Men are so very frail. Men break. Men die. No, I’ve always wished to make a god.

Karakterene i romanen er mangesidige og svært godt tegnet. Darrow, som hovedpersonen, står naturligvis ut på en helt spesiell måte. Han har mange sider, og på samme vis som alle mennesker så har han gode så vel som dårlige sider. Ofte må han kjempe mot seg selv, og det er ikke alltid han tar de riktige valgene. Dette er en karakter man får under huden, og det er også en av bokens styrker. På mange måter har han trekk i seg som gjør ham til en Jesus – skikkelse. Både i forhold til hvordan han blir en rebell, og hvordan andre senere følger ham.

Look into yourself, Darrow, and you’ll realize that you are a good man who will have to do bad things.»…. “See. That’s what I don’t get. If I am a good man, then why do I want to do bad
things?”

Ikke bare Darrow, men også bipersonene gjør inntrykk. De utvikler seg gjennom hele romanen. Viser stadig nye sider, og vi lar oss ofte overraske. Jeg har sittet på kanten av sofaen og lest. Har ligget oppe til langt på natt, fordi jeg slet med å legge boken fra meg, og jeg har grått over enkelte scener. Boken har gjort et stort inntrykk på meg, og jeg synes det er utrolig vanskelig å formidle akkurat dette i en enkelt anmeldelse. Den har rett og slett så mye ved seg, at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne.

All wounds heal. Even these.
That’s a lie.» I tell him.
I’ll never be healed of xx. That pain will last forever.
Some things do not fade. Some things can never be made right.

Jeg har vært inne på enkelte av temaene. Her er det kjærlighet og svik. Kampen for tilværelsen, og det å kjempe for å bli et bedre menneske. Kjempe mot seg selv og sine menneskelige begrensninger, og kjempe mot samfunnet. Det handler om å reise seg mot urettferdighet, og stå for noe som er større enn en selv. Temaer som frihet og likeverdighet er viktige i romanen. Rett og slett mye av tankegodset vi kan finne hos revolusjonære som opp gjennom historien har reist seg mot tyranner og undertrykkere. Red Rising er en roman om å tro på noe som er større enn en selv, og det å være tro mot sine egne prinsipper. Det er en bok om tapperhet, om samhold og lojalitet. Den forteller om hvordan det er mulig å undertrykke et folk, men også hva som kreves for å seire i en krig. Hva er det som gjør at enkelte blir ledere, mens andre aldri vil bli annet enn følgere? I tillegg er det en bok om menneskelige relasjoner, om vennskap og forhold. Og om ordenes makt, og hvor farlige ord er for tyranner som ønsker å undertrykke et folk.

Laws are silent in times of war

Hadde det ikke vært for at jeg har vært så travel i det siste, ville jeg lest ut denne boken mye raskere. Nå som jeg har lest den ut er det nesten uutholdelig å vite at jeg må vente lenge til neste bok i trilogien kommer ut, for slutten lover enda mer spenning. Anbefales på det aller sterkeste for alle som liker science fiction, fantasy og dystopier. Er du interessert i politikk og samfunn, burde du også plukke den opp. Det høres litt klisjeaktig ut å si «denne må du lese», men dette er virkelig en sånn bok. Den har ikke gitt slipp på meg enda.