Sjanger: Roman/science fiction
Utgitt: 2014
Format: Innbundet
Oversatt av:
Forlag: Gyldendal
ISBN: 9788205462878
Sider: 307
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Forlaget om boka:
Midt i Atlanterhavet finnes det en øy som amerikansk og europeisk etterretning har forsøkt å holde skjult siden første verdenskrig. Sjøkart blir tegnet om, nærgående lasteskip senket, havbunnen ombygget – alt for å holde kunnskap om øya borte.
En sen vinterdag i 1989 ankommer Johannes van der Linden øya, usikkert fra hvor og til hva. Han ansettes ved øyas byarkiv. Det regner, maten smaker ikke, søvnen kommer aldri, alt synes likegyldig. Gjennom arbeidet går det langsomt opp for ham at øya er bebodd av levende døde. Og at han etter alt å dømme er en av dem. Finnes det noen vei ut av denne ikke-tilværelsen?
Zombie Nation er en alternativ konspirasjonsteori, en gotisk thriller og en eksistensiell zombieroman. Det handler om lammelsen i oss, om likegyldigheten til hverandre, om det døde i kulturen. Men først og fremst om muligheten for liv, selv for de døde.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gyldendal, you had me at «eksistensiell zombieroman».

Det trengs ikke to armer for å skrive.
Arket har jeg tapet fast til bordet, øverst og nederst, så det ikke skal bli skjøvet på av pennespissen eller håndbaken. Slik skal jeg skrive ned fortellingen, på denne bunken med kopiark. Mens jeg venter på at den andre hånda skal gro ut, komme ned, anta samme form som min skrivende hånd.
Jeg vil nedtegne fortellingen om landet jeg kommer fra. Nasjonen som reiste seg fra historiens – eller skal jeg heller si havets – tåke, og plasserte seg på kartet. Men bare høyst konfidensielle kart, som ble holdt innelåst og bevoktet, som ble tatt fram på hemmelige møter der menn med uklare stillingsbeskrivelser fra anonyme embetsverk deltok.

Slik begynner Zombie Nation. Johannes van der Linden er plutselig på øya Labofnia. Han våkner – eller blir bevisst – i et lagerrom i en bygning på en merkelig øy. Han husker ingen verdens ting av hvordan han kom dit eller hva livet (har han et liv?) dreide seg om før han havnet der. Men der er han. Og der er mange andre som ham. Gråaktige mennesker (for de er vel det?) som beveger seg klossete, er kalde, ikke føler noe og ikke kan smake noe særlig. De bare er, uten at de egentlig vet hvorfor. Johannes ansettes i byarkivet, og det er gjennom denne jobben og i møte med et par-tre andre innbyggere at han blir kjent med historien.

Hvis du vil inn i minnet til en by, inn i selve hukommelsen, må du finne byens arkiv: Her arkiveres hver eneste lille avgjørelse som angår byens ve og vel, små og store endringer lagres, bygninger som reiser seg nevnes, de som rives noteres – utredninger og registreringer som foretas blir dokumentert, vurderinger og redegjørelser som blir gjort, men aldir ender med iverksettelse, eksisterer fremdeles. Hva byen var, er og kunne blitt, finnes her; de tilbakelagte aldre, det slumrende potensialet, alle tap og serie. Historien til de fleste byer kan rekonstrueres fra deres arkiver. Så også med Labofnia.

Dette varmer arkivhjertet mitt litt. Jeg kan bare si det rett ut: jeg digger vinklingen til Stene med denne romanen. Altså, det er ikke akkurat sånn at zombieromaner er en mangelvare, men dette var en vinkling som var fullstendig ny for meg. Det er nesten bare så vidt den kan smykke seg med sjangerbetegnelsen i det hele tatt, for dette er annerledes. Dette er zombienes historie – livet til de levende døde. Hvem de er, hvordan de ble dem de er og hva verden rundt gjør med saken.

Vi får to historier parallelt – den til Johannes, bokas jeg, og historien til øya slik den fremkommer i diverse offisielle dokumenter og skildringer. Historien om øya begynner fra begynnelsen (dvs så langt tilbake det finnes relevant dokumentasjon), historien til Johannes fra det øyeblikket han våkner opp på øya. Stene fører et nøkternt språk, og i motsetning til de fleste andre zombiehistorier er ikke volden og de blodige splatteeffektene i sentrum her. Det er riktignok noe, men det har en funksjon utover sensasjonen. Hva er det egentlig som gjør at zombier skader seg selv og andre? Zombie Nation gir svaret.

Om du vil lese en annerledes zombieroman – en som spekulerer i hva zombier egentlig er og hvorfor vi fremstiller dem på den måten vi gjør – er det verdt å sjekke ut denne romanen. Det er heller ikke til å komme bort fra at den fungerer som en kommentar på livene vi levende lever, også. Eller eventuelt hvordan vi ikke lever. En interessant fortelling i en sjanger norske forfattere stort sett ignorerer.

kortsagt-zombienation

Andre bloggere om boka:
Bøker?

Om forfatteren:
Øystein Stene (f. 1969) er en norsk forfatter og regissør. Han er cand.philol med hovedfag i litteraturvitenskap fra UiB. Fra 2006 har han vært førstelektor ved Statens teaterhøgskole og Kunsthøgskolen i Oslo. Han hadde tegneseriestripen Thales fra Milet på trykk i Morgenbladet på 90-tallet. Kortfilmene hans har blitt vist på filmfestivaler i både inn- og utland. Han romandebuterte med Ventemesteren i 2003, og har siden da gitt ut Skambæreren (2006), Nekromantikeren (2011) og Zombie Nation (2014). Han fikk Torshovteaterets venners pris for årets forestilling for stykket Du er Knut i 2011.
Wikipedia | hjemmeside | forlaget | goodreads