Alle elever på 7. trinn i Stavanger, totalt rundt 1400 elever får hver sin utgave av boken ”I Grunnlovens hus”. Utdelingen skjer på Sølvberget 6. og 7. mai.

Grunnlovsjubileet markeres over hele landet i 2014. Alle kommuner og fylkeskommuner er oppfordret til å engasjere seg, både ved feiringen av 17. mai 2014 og gjennom ulike aktiviteter i jubileumsåret.

På Sølvberget, Stavanger bibliotek og kulturhus markeres grunnlovsjubileet på flere vis, men den mest omfattende markeringen finner sted 6. og 7. mai, når 1400 skoleelever får utdelt gratis bok.

Grunnlovens hus

Barne- og ungdomsbiblioteket, i samarbeid med Gyldendal Norsk Forlag og Eidsvoll 1814, har invitert alle elever på 7. trinn i Stavanger til Sølvberget for å motta boka I Grunnlovens hus. Da vil de også få møte forfatter Atle Næss og illustratør Lene Ask. Boka som skal deles ut gir dagens ungdom et levende innblikk i hva som skjedde på Eidsvoll i 1814, og under Grafills kåring av Årets vakreste bøker fikk boka Diplom i kategorien Fakta og oppslag for barn og unge: http://www.grafill.no/avb/vinnere/2014/fakta-og-oppslag/fakta-og-oppslag-barn-og-ungdom/

Praktisk info om utdelingen
Arrangementet er fordelt på fire forestillinger og vil foregå i Kinosal 1 kl. 10.00 og kl. 11.30 begge dager. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen SR-Bank og Stavanger kommune, og varaordfører Bjørg Tysdal Moe vil ønske velkommen.

Program

Kinosal 1: Innledning med varaordfører Bjørg Tysdal Moe, ca 5 min

Møte med forfatter Atle Næss og illustratør Lene Ask, ca 35 min

Foajeen, 1. etasje: Utdeling av boka I Grunnlovens hus, ca 20 min

I forbindelse med utdelingen har Sølvberget utfordret flere elever til å lese boken på forhånd. Fem elever, Astrid Kathrine Ulsnes Andersen, Ingvild Rønning Buvik, Selene Knutsen Time, Emilie Øye Tjensvoll og Maren Karlsen fra 7. trinn på Buøy skole har fått hver sin bok til gjennomlesing.

De har også skrevet en kort anmeldelse av boka som kan publiseres, og de kan svare på spørsmål i forkant av utdelingen.

Mer om boka «I Grunnlovens hus»: