Kristin Jobraaten har arbeidd 19 år i forlagsbransjen, nå startar ho sitt eige forlag, som skal gje ut digitale barnebøker.

Forlaget hennar er kalla Ena og har barn i alderen eitt til tolv år som målgruppe. Ikkje berre skjønnlitteratur, men også sakprosa vil ho utgje digitalt.

Til avisa Østlendingen fortel ho kvifor ho vil starte eit heildigitalt forlag:

– Vi vil gi ut noe på papir også. Men først og fremst digitalt. Jeg mener det er et hull i markedet der de andre forlagene ikke har et tilbud, som jeg vil forsøke å tette. Vi forbruker digitale medier i større grad, også «kidsa», smiler Jobraaten.

Hun vil ikke utdype hva som skjer når man tenker digitalt framfor papir, annet enn at uttrykket blir annerledes.

– Jeg har ett krav, og det er at alle bøkene skal være illustrerte. Jeg tror at barn trenger både tekst og bilder, og andre momenter. Mulighetene er mange digitalt, sier hun.

Les heile intervjuet i Østlendingen: