220px-Gro_rosthIngenting er så vanskelig som å skrive enkelt, sies det. I denne serien spør vi noen barne- og ungdomsbokforfattere hvordan de jobber når de skriver lettlestbøker, hvilke valg de tar og hva som er viktig for å nå frem til leserne sine.  Denne uken: Gro Røsth

Hvilke lettlestbøker skriver du, og for hvilket alderstrinn?

Lettlestbøkene mine kommer ut på Cappelen Damm og er i serien»Min første leseløve». For de som nettopp har knekket lesekoden.

Hva er det vanskeligste med å skrive enkelt?

Jeg vil ikke snakke om vanskelig i forhold til lettlestbøker. Jeg synes heller det er en positiv utfordring å fortelle en historie med få ord. Jeg har alltid vært glad i å uttrykke meg i korte setninger. En setning med tre ord kan si like mye som en setning med tjue ord. Jeg liker å skrive i denne formen.grobok1

Hva kjennetegner en enkel tekst?

En enkel tekst skal beskrive noe med få ord, ha god form og god rytme. Ordene skal ligge lett i munnen og være lette å forstå.

Hvordan jobber du når du skriver lettlestbøker?

Jeg jobber på samme måte som jeg jobber med andre bøker. Først kommer det en idé. Så skal den prøves ut. Det skal være en god historie. Når jeg har skrevet ned en slags «kladd», leser jeg høyt. Da hører jeg med en gang om noe skurrer. Jeg leser også høyt når jeg har skrevet ferdig et manus. Da finner jeg alltid noe å pirke på. Med lettlestbøker skal ikke et eneste unødvendig ord være med.

Hvor mye tenker du på leseren når du skriver?

Alderen ligger jo i bakhodet. Men jeg tenker ikke så mye på alder underveis. Det gir seg selv. Når historien ligger i hodet, så får også personene liv. Da tenker jeg på historien og ikke på leseren.