Hva skjer med dystopien? Og er det en realismebølge som nå slår inn over vårt langstrakte land og setter problemer under debatt?

Det var problemstillingen da Nina Aalstad (Ubok), Aurora Kolstad (Uboks ungdomsredaksjon), Maria Nilson (litteraturviter) og Bjarte Bakken møttes i Barnebokkritikks debatt om tendenser i ungdomslitteraturen på Litteraturhuset i Bergen 19. november. Utgangspunktet var at Stig Elvis Furset på Ungdomsbokgildet i oktober sa at dystopibølgen var på sitt høyeste i fjor, og at den nå er på hell. Men som Furset poengterer er det fortsatt mange dystopier, selv om bølgen har brutt. Furset konstaterte så at utvalget som ble presentert på Ungdomsbokgildet var preget av realisme.

Nå har Bjarte Bakken skrevet en kommentar på Barnebokkritikk.no, som oppsummerer debatten og analyserer temaet i flere norske utgivelser 2015.

Han viser blant annet til at dystopien lever:

«Det er i år få nye norske dystopier, men flere serier er ute med bok 2 og 3. Det mest interessante er bok 2 i I morgen er alt mørkt-serien (Sigbjørn Mostue). Første bok, Brages historie, var god, men med bok 2, Marlens historie, oppleves denne serien mer interessant.»

Når det gjelder familieforhold som tema, skriver Bakken:

«Det var en viss uenighet i panelet om hvor vidt familien står sentralt i årets bøker. Jeg mener bestemt det. Titlene Kjære søster (Alf Kjetil Walgermo) og Mamma er et annet sted (Aasne Linnestå) vitner om dette. Men jeg mener ikke at ungdomslitteraturen brukes som propaganda for kjernefamilien. Bøkene utforsker familiebånd og identitet. I Kjære søster kommer vi tett på et søskenforhold. Amalie dør, og for Eli Anne er det som å miste en del av seg selv. Forholdet er så sterkt at det ikke bare er å trekke på skuldrene å gå videre. (…) Forholdet til foreldre står sentralt, og spesielt mange mor-datter-forhold. Mange mødre dør i årets bøker.»

Han skriver videre om ungdom som sjølv velger destruktive forhold, om jenter/kjønn og om (manglende) humor i bøkene.

Når det gjelder framtida:

«Jeg håper og tror at vi framover får flere forfattere som skriver morsomt. Nina Aalstad ønsker seg også flere feel good-bøker: morsomme bøker som ikke nødvendigvis er så alvorlige. Aurora Kolstad savner krim-bøker for ungdom, som nå nesten er fraværende både i Norge og Sverige. Hun kunne videre tenke seg en fantasy-litteratur som utviklet seg gjennom hybrider med krim og andre sjangere. (…) Men på spørsmål om hva det neste store kan være, nevnte Nilson at kanskje en Downton Abbey-serie for ungdom kommer? En slik episk serie, med mange karakterer, drama og konflikter har vel mye av det samme som de store fantasy- og dystopi-seriene som ruller og går? Kanskje en historisk serie blir det neste. »

Les hele kommentaren på barnebokkritikk.no: