Ruth Ware har fått en knallstart på forfatterkarrieren med den psykologiske thrilleren «In a Dark Dark Wood». Historien er så langt solgt til 31 land, og Reese Witherspoon er involvert for å lage film av boken. Det handler om fortidens spøkelser, gamle vennskap og mørke hemmeligheter, og handlingen henter noe av inspirasjonen fra klassiske krimhistorier. En gruppe mennesker skal tilbringe helgen i et isolert hus. Huset er laget av stål og glass, og virker ikke spesielt inviterende. Mobildekningen er dårlig, og hustelefonen virker ikke.

I sentrum av handlingen finner vi krimforfatteren Leonora. Hun lever et liv delvis i ensomhet, og blir overrasket da hun får en innbydelse til Clares utdrikningslag. Clare og Leonora var bestevenninner i ungdommen, men har ikke snakket sammen på ti år. Under sterk tvil bestemmer Leonora seg for å takke ja, men allerede da hun ankommer huset hvor utdrikningslaget skal være forstår hun at hun har tatt en dårlig avgjørelse. Det oppstår snart spenninger i den lille gruppen, og etter hvert tar handlingen en stadig nifsere vending. Vi blir gjenfortalt hva som skjedde av Leonora, som i starten av boken befinner seg i en sykehusseng med delvis hukommelsestap.

Det er ikke noe å si på spenningen i boken. Dette er en skikkelig sidevender som det er vanskelig å legge bort. Ware har lyktes i å skape karakterer som alle virker å ha noe å skjule, og som leseren ikke greier å stole på. Sympatien skifter til stadighet, og det er også usikkert hvorvidt vi kan stole på bokens hovedperson.

Jeg har ikke lyst til å si så mye om handlingen av frykt for å avsløre essensielle deler for interesserte lesere. Har du, som meg, lest mange psykologiske thrillere kan det være at du forstår hvordan alt henger sammen tidlig i boken. Men Ware har gjort en god jobb for å lure leseren, hintene hun kommer med er godt skjult, men de er der dersom man vet hva man skal se etter.

Boken har en liten gotisk touch, glasshuset skildres som en egen nifs karakter i handlingen og uhyggen settes tidlig. Inspirasjonen fra klassiske krimromaner er tydelig, på mange måter kan dette sies å være en slags moderne versjon av Agatha Christies klassiske krimromaner. Mot slutten av boken blir det en klassisk «whodunnit» – historie. Det kan virke som om Ware er glad i å skrive mysterier som foregår på små, definerte steder for i hennes neste roman skal det handle om et mord som finner sted på en cruisebåt i de norske fjorder. Jeg kommer helt sikkert til å lese den også.

«In a Dark Dark Wood» passer fint som påskekrim på hytta dersom du er ute etter en spennende og sidevendende thriller.

Boken har jeg kjøpt selv.