Må forfattere være hyperaktive på sosiale medier for å vinne kampen om leserne? Det spørsmålet stiller Silje Stavrum Norevik i en artikkel i BT.

«I 2016 er det skrevne ord ikke lenger nok. Forfatterne tyr til boktrailere og Facebook for å erobre bokhøsten. Det kan føre til digitale mageplask,» skriver hun.

Artikkelforfatter en viser til forlagenes videolansering av et par kjendiser. Men betyr det at folk vil lese eller kjøpe romanene, spør Stavrum Norevik.

«Dette er tegn på at kampen om oppmerksomheten tilspisser seg. Det er visst ikke lenger nok å være til stede på Aschehougs berømte hagefest og mingle med de rette personene. Når avisene skrumper inn og kritikken reduseres skal du være heldig om du i det hele tatt får en anmeldelse. Da blir det desto viktigere for forlagene å dyrke digitale forfatterpersonligheter.»

Stavrum Norevik viser til flere forfattere som er hyperaktive på sosiale medier, men også noen som ikke er det. Og hun spør:

«Men må forfatteren være online 24/7 samtidig som hun pønsker ut plotet til sin neste roman? Å røkte forfatterskapet i sosiale medier, er altså krevende og kan også virke mot sin hensikt om man ikke mestrer mediet. Flere forfattere har bevisst valgt sosiale medier vekk.»

Les hele artikkelen her: