Dei nominerte til Kritikarprisen 2016 for beste barne- og ungdomsbok er:
Torun Lian og Øyvind Torseter (ill.): Alice svømmer ikke, Aschehoug
Ruth Lillegraven og Mari Kanstad Johnsen (ill.): Eg er eg er eg er, Samlaget
Arne Svingen: Revolvergutten 2, Gyldendal
Tyra Teodora Tronstad: Mørket kommer innenfra, Aschehoug

Juryen består av Morten Olsen Haugen, Karen Frøsland Nystøyl og Geir Vestad.

Nominerte til dei andre prisane er:

De nominerte for beste sakprosabok for voksne er:
Bjørn Godøy: Dobbeltspill. Kjærlighet og forræderi i skyggen av første verdenskrig, Spartacus forlag
Bjarne Riiser Gundersen: Da postmodernismen kom til Norge. En beretning om den store intellektuelle vekkelsen som har hjemsøkt vårt land, Flamme Forlag
Marit Paasche: Hannah Ryggen. En fri, Pax Forlag
Åsne Seierstad: To søstre, Kagge Forlag

Juryen består av Ane Farsethås, Gro Jørstad Nilsen og Gudmund Skjeldal.

De nominerte for beste oversettelse er:
Merete Alfsen: Begge deler av Ali Smith, Forlaget Oktober
Anne Elligers: Nær livets ville hjerte av Clarice Lispector, Bokvennen Forlag
Ika Kaminka: Ete, pule, drite, føde, drepe, blø av Hiromi Itō, H//O//F
Kristin Sørsdal: Historia om det tapte barnet av Elena Ferrante, Samlaget

Prisen deles ut for oversettelsen av et skjønnlitterært verk eller et verk som juryen anser som litterært verdifull prosa. Juryen består av Carina Elisabeth Beddari, Audun Lindholm og Janneken Øverland.

De nominerte for beste voksenbok er:
Gunstein Bakke: Havende, Forlaget Oktober
Vigdis Hjorth: Arv og miljø, Cappelen Damm

Tone Hødnebø: Nytte og utførte gjerninger, Kolon Forlag
Nils Chr. Moe-Repstad: Wunderkammer (27 kataloger), Flamme Forlag

Det er medlemmene i Seksjon for litteratur som kårer prisvinneren gjennom uravstemning.

Litteraturkritikerprisene for bokåret 2016 blir delt ut torsdag 2. mars klokken 11.00 på Litteraturhuset, Wergelandsveien 29 i Oslo.
Kritikerprisene blir støttet av 
Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Det skjønnlitterære oversetterfond, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Journalistlag og Norsk Oversetterforening.

Grunngjeving frå juryen for dei nominerte til for beste barne- og ungdomsbok:

Torun Lian og Øyvind Torseter (ill.): Alice svømmer ikke, Aschehoug
I denne tredje boken om Alice Andersen har den stille og innadvendte jenta fått en venn. Kanskje. Vennskapet er fjorten timer gammelt når sommerferien starter, og i løpet av denne evigheten av en sommerferie har faren bestemt at Alice skal lære å svømme. Men det tør hun ikke. Alice føler seg på feil klode, en klode der hun tvinges til å overgi seg til det store og skumle Havet. Illustratør Øyvind Torseters bruk av sterke farger viser hvor mye som står på spill for den lille jenta. Drukningsdødens truende nærvær og angsten for at vennskapet skal ta slutt skrives nennsomt og troverdig inn i Alices tankemylder, som også er fylt av de finurligste ting. Og når havet åpner seg for Alice og hun vinner over sin egen angst, er det et lite mirakel av en seier leseren får ta del i.

Ruth Lillegraven og Mari Kanstad Johnsen (ill.): Eg er eg er eg er, Samlaget
Evnen til å gå opp i øyeblikket og samtidig kjenne seg underlagt forandring og utvikling – slik er det tematiske spennet i Ruth Lillegravens første diktsamling for barn. Barnets opplevelser av seg selv og sine omgivelser utvikler seg gjennom sanselige rytmiske dikt i tråd med årstidenes veksling fra vår til vinter. I hver fase av året skildres nærheten til naturen, i bilder preget av det anelsesfylte og varsomt søkende, men også av å gå opp i noe sterkt, frodig og kraftfullt som river en med, som når «nokon / sette ei fyrstikk / borti sommaren». De ulike fasene atskilles av dobbeltsider med illustrasjoner av Mari Kanstad Johansen, som rommer den samme bevegeligheten og dynamikken som tekstene.

Arne Svingen: Revolvergutten 2, Gyldendal
Kjøttøksa og Strupern er to av skurkene som holder øye med hovedpersonen Robin Hood Evensen i Arne Svingens barnebok Revolvergutten 2. Som så ofte hos Svingen er hastigheten høy, og de dramatiske toppene kommer heseblesende hurtig. Målgruppa er «slukealderleserne», og Svingen legger opp til at det skal gå unna. Robins drøm om et normalt familieliv lar seg vanskelig innfri i en familie der de fleste befinner seg på feil side av loven. Og når faren dukker opp igjen, er han på rømmen og trenger hjelp av Robin. Mye er snudd på hodet, og boken kan nettopp derfor kaste nytt lys over tilvante far-sønn-forhold. Svingen har også et sikkert grep om den språklige spensten; han boltrer seg i gode språklige poeng, samtidig som han bevarer nerven i forholdet mellom far og sønn.

Tyra Teodora Tronstad: Mørket kommer innenfra, Aschehoug
Max og Linnea befinner seg i en virkelighet som er kjent fra populærkulturen, et lovløst samfunn etter sivilisasjonens sammenbrudd. De forstår det ikke selv, men familiene deres har valgt hver sin side i kampen mellom de forhatte myndighetene og den militante opprørsbevegelsen. I Tronstads versjon er dette likevel ikke et heltedrama, men en overlevelsesfortelling. Om erkjennelser, nederlag, unnvikelsesstrategier og sårbare allianser mellom to som ikke tør å stole på hverandre. Dystopier har blitt ubehagelig aktuelt de siste ukene. Tronstads saklige, engasjerte skrivestil utspiller seg i et sosialt og politisk univers, hvor vekten ligger på hovedpersonenes kamp for egen overlevelse.

Heile meldinga frå Kritikarlaget kan du lesa her: