Astrid Hamran Storrusten begynte nylig i en 20 % stilling som jurist i NBU. Hun får bl.a. ansvaret for å bistå forfattere med avtaler og løse juridiske problemstillinger knyttet til digitalisering. Vi tok en prat med det nye tilskuddet i sekretariatet.

Astrid H. Storrusten (27) er bosatt i Oslo, men kommer opprinnelig fra Bærum. Foto: Marie Roksund

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?

Jeg har tidligere jobbet som fullmektig i Wikborg Reins digitaliserings- og teknologiteam. Der jobbet jeg primært med immaterialrett, inkludert opphavsrett, og kontrakter innen teknologifeltet. Interessen for skjæringsfeltet mellom opphavsrett og teknologi oppsto på universitetet og endte med en masteroppgave om opphavsrett og algoritmer.

I tillegg til å være jurist er jeg utdannet musikalartist ved Kulturama i Stockholm. Musikk, teater, dans og litteratur har vært en stor del av oppveksten min, som også gjorde at jeg tidlig fikk et genuint engasjement for opphavsrett under studiet. Selv om forfatterdrømmen fra barneskolen har lagt seg med årene, er skriving og språk en av mange grunner til at jeg synes jus er interessant.

Hva går jobben din i NBU ut på?

Oppgavene mine vil være å bistå forfattere med avtaler og andre spørsmål, inngå forhandlinger på individuelt og overordnet nivå og ikke minst: jobbe med å løse juridiske problemstillinger som har oppstått og kommer til å oppstå som følge av digitalisering. Jeg synes det er kult at dere har et stort fokus på å henge med i digitaliseringsracet, og føler meg allerede varmt velkommen blant kolleger.

Hva blir de største juridiske utfordringene på barne- og ungdomsbokfeltet framover, tror du?

Barn og unge i dag tilegner seg litteratur fra utallige kanaler. Selv om lesing av «hard copies» på sengekanten fortsatt er en greie, kommer bøkene nå i flere former, og litteraturen spres på en helt annen måte enn tidligere – fra lydbøker, digitale læringsmidler og e-bøker til strømmetjenester og mobilapplikasjoner. Blant de største utfordringene er kanskje å sørge for at forfatterne får rettferdige vederlag for den enorme spredningen og bruken av bøkene deres som skjer digitalt. En annen utfordring er å sikre at avtaleverket henger med i utviklingen av bokbransjen.

Hva likte du selv å lese da du var ung? 

Jeg var (og er) av den typen som leser ting om og om igjen. Jeg tror jeg har lest hele Narnia– og Harry Potter-serien minst fem ganger. Noen av mine absolutte yndlingsbøker var bokserien Sofie og Kathrine av Grete Haagenrud, om hverdagen til to søstre fra Vadsø under andre verdenskrig. Maria Gripes Josefin var også en storfavoritt. I tillegg har Anne-Cath. Vestly og Astrid Lindgren en stor plass i hjertet mitt. Det må for øvrig nevnes at jeg skrev særoppgave på videregående om rollemodeller i barnelitteraturen, der jeg valgte å sammenligne karakterer av Astrid Lindgren (Emil), Roald Dahl (Matilda) og Maria Gripe (Elvis).

Helt til slutt: Hva driver du med på fritiden – annet enn å lese gamle bøker om igjen? 

Det går helst i musikaler og teater hvis jeg kan, både på scenen som skuespiller, men aller helst som regissør, manusforfatter eller musikalsk leder. Det tar dessverre mye tid, så det er ikke alltid jeg kan ha et prosjekt på siden. Ellers går det gjerne i piano og sang, og jeg liker godt å være i aktivitet, enten alene eller med venner.

Astrid H. Storrusten begynte som jurist i 20 % stilling 18. mai. De resterende 80 % vil hun jobbe for vår søsterorganisasjon Dramatikerforbundet.