Ikke alle forfattere lanserer en en EP samtidig som de utgir en bok. Det gjorde Ida Therese Klungland da hun debuterte som forfatter i 2021 med barneboka Cybjørg. I fjor kom oppfølgeren og nok en EP. 

Ida Therese Klungland (f. 1991 ) er utdannet litteraturformidler. Hun jobber til daglig  som norsk- og engelsklærer i ungdomsskolen. I tillegg er hun musiker. Foto: Irene S. Lunde

– Hva betydde bøker for deg i oppveksten?

– Jeg hadde problemer med ting som hadde «fasitsvar» da jeg var liten (og det har jeg kanskje fortsatt). Bøker representerte fantasi og kreativitet, og noe som ga mulighet for tolkning og innlevelse. Jeg tror det var derfor jeg var så glad i å lese.

I perioder hørte jeg masse på lydbok, siden jeg syntes det var slitsomt å lese selv. Jeg pleide å tegne mens jeg lyttet, og hvis jeg ser igjen gamle tegninger nå, kan jeg fremdeles få følelsen av det jeg hørte på mens jeg lagde dem. Jeg var glad i film også, men det at bøker på en måte krever at man bruker fantasien og ser for seg sine egne bilder, er noe helt spesielt.

– Hvorfor ville du bli forfatter?

– Det er et stort spørsmål! Men det henger kanskje sammen med spørsmålet over. Det er en utrolig fin opplevelse å se at noe jeg har laget, kan leve videre i noen andres fantasi.

Hvorfor valgte du å skrive for barn?

– Mellomtrinnet, som jeg har skrevet for foreløpig, er en spennende aldersgruppe fordi det gjerne er da man begynner å velge egne bøker og får en «smak» eller en preferanse. Det var her jeg fikk mine første store leseopplevelser selv, så jeg tror det er derfor jeg dras mot målgruppen som forfatter!

Jeg har ikke utgitt bøker for ungdom ennå, men jeg er veldig glad i ungdomslitteratur, så jeg har lyst til å skrive for den målgruppen også. Alt er så intenst i ungdomstiden, og det inviterer jo til veldig spennende litteratur.

– Finnes det en rød tråd i bøkene dine?

– Jeg har jo bare gitt ut to bøker, og de er i samme serie, så der er det naturligvis noen fellesnevnere! Cybjørg representerer en outsider som ikke passer inn i normale Nord-Maldal, og det er nok ikke tilfeldig at jeg endte opp med å debutere med henne. Temaer som annerledeshet, ensomhet og utenforskap går nok igjen i alle ideene mine. Jeg liker outsider-perspektivet, rett og slett!

– Hva er du opptatt av som forfatter?

– Jeg liker bøker som utfordrer leseren litt. Spenning og humor er bra, men jeg tror ikke litteratur fester seg hvis ikke bøkene byr på litt motstand. Noe som utfordrer og får leseren til å tenke. Jeg syns dette er viktig i barnelitteraturen også!

– Hva liker du å gjøre når du ikke skriver? 

– Musikk er også en stor del av livet mitt, og jeg skriver musikk når jeg ikke skriver bøker. Jeg liker også å tegne og være kreativ på andre måter. Og hjemmefester. Kan jeg svare hjemmefester? Jeg svarer hjemmefester.

– Helt til slutt: Hvilke forventninger har du til NBU?

– Som forfatter jobber man jo mye alene, så det føles veldig fint å være en del av et fagfellesskap! Jeg setter også veldig pris på alt organisasjonen kan bidra med av støtte og forhandlingshjelp for barne- og ungdomsforfattere. Det er viktig at forfattere av barne- og ungdomslitteratur ikke blir plassert ved «barnebordet», som Alexander Løken uttalte i et intervju med Periskop nå nylig!