Siri Pettersen beskriver forfatteryrket som sesongarbeid. Denne våren vil du møte en del av NBUs medlemmer i spalten «Hvorfor skriver du?».  Først ut er dama som bare blir kalt «Norges Fantasydronning». 

Siri Pettersen (f.1971) er oppvokst i Finnsnes, men bor nå i Oslo. Hun har skrevet seks bøker og er stolt medlem av NBU. Foto: Julie Loen

Siri Pettersen debuterte med «Odinsbarn» i 2013. Boka ble en braksuksess. Siden har det kommet fem bøker til. Hun er blitt oversatt til 20 språk, nominert til en rekke priser,  vunnet Havmannprisen og fått Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend.  Hun har også stiftet Ravneringene prisen for å fremme unge fantasytalenter i Norge. Vi er nysgjerrige på å finne ut av hvordan hu  som bare går under navnet «Norges fantasydronning» jobber.

Hvorfor skriver du, Siri Pettersen?

Fordi jeg elsker fantasy, og jeg tror fantasylesere vil redde verden. Også har jeg har helt enestående lesere, de skaper helt utrolige ting fra bøkene mine, og det driver meg videre.

Hva er din skriverutine?

Jeg er sesongarbeider. Året er delt i tre: Et par måneder med skriving der jeg lukter svett og knapt ser folk, fulgt av et par måneder med administrasjon (covre, redigeringer, katalogarbeid, distribusjon til utland osv.) og til slutt et par måneder med promo (Turnéer, events, signeringer, intervjuer osv.)

Hva gjør du når du står fast?

Går ut i skauen og legger meg i hengekøya. Eller går tilbake til strukturarbeid.

Hvilke forfattere inspirerer deg?

De produktive, de jeg er god venn med, og de selvpubliserte som gjør alt selv, som ofte har en imponerende driv og jobber ekstremt mye.

Har du en rød tråd i forfatterskapet?

Helt klart. Fantasy på norrøn grunn, stort sett alltid. Farget av nordiske myter og nordnorsk natur.

Hvordan har det å være medlem av NBU hjulpet ditt forfatterskap?

Det er helt uvurderlig å ha organisasjoner i ryggen som jobber for forfatteres rettigheter. Jeg setter enormt stor pris på jobben de gjør.

Siri Pettersen deler opp året i tre, en del til å skrive, en del til å gjøre den administrative biten ved yrket og en del til å drive med promo. Foto: Julie Loen

Hvordan syns du forfattertilværelsen har endret seg siden du debuterte for ti år siden?

Etter debuten trodde jeg at jeg hadde lært bokbransjen. Men det kom alltid noe nytt. Det er som å gå inn i et rom og si «Åh, så dette er bokbransjen!» Også ser man ei dør, og går inn i neste rom. «Ah, nå forstår jeg, det er dette som er bokbransjen.» Også ser man ei dør … Sånn fortsetter det. Og i de siste årene har jo hele huset begynt å bukte seg i en slags motvillig metamorfose. Spennende.

Er det noen andre sjangere du har lyst til å prøve eller målgrupper du kunne tenke deg å skrive for?

Andre sjangere enn fantasy? Njaaeeeeii … Det måtte bli andre sub-sjangere av fantasy, da.

Er det én bok du er spesielt stolt over, eller av andre grunner du har lyst til å trekke fram?

Ravneringene samleboks! Det var et rimelig vilt prosjekt, med alle bøkene i trilogien, samlet i en bibelaktig tome* med perlemor på kantene, mini-bøker med alle platene til Hirka (hovedpersonen), gramatikkbok for å lære et av språkene, kartene fra bøkene i stort format, bakgrunnshistorie, ulvetannsmykke, bokmerker og full pakke. Hver boks med signert og nummerert sertifikat. Noe av det herligste jeg har jobbet med! Tusen takk til Gyldendal for å ta på seg noe sånt!

(*Tome: Engelsk uttrykk for en stor, tung, lærd bok, skal man tro Oxford Dictionary.)