Denne våren er det opptak på Masterstudiet i skrivekunst og litteraturformidling for barn og unge, og på Nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. 

Endre Lund Eriksen er fagleder ved Masterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Foto: Niklas Lello

Masterstudiet i skrivekunst og litteraturformidling for barn og unge er et studieforløp som går over to år ved Norsk Barnebokinstitutt (NBI). Det er et fulltids studie og rundt ti studenter får tilbud om plass. Vi tok en prat med fagleder på utdanningen. Endre Lund Eriksen har lang fartstid som forfatter, litteraturformidler og manusforfatter for film. Han har også vært medlem av NBU i en årrekke og har mottatt flere priser for bøkene sine.

Endre, hvem oppfordrer du til søke inn på  Masterstudiet i skrivekunst og litteraturformidling for barn og unge? 

– Studiet passer for de som vil skrive for barn og unge, uansett sjanger eller format. Barn og unge trenger sterke fortellinger i bøker, film, tv-serier, spill, lyddrama og tegneserier, og de trenger poesi og sangtekster som er tilpasset virkeligheten de lever i. På masterstudiet lærer studentene å lage historier og universer som barn og unge kan leve seg inn i, og de får sjansen til å teste ut disse i ulike formater. I tillegg får de en god utdanning i formidling for barn og unge – noe som bare blir viktigere og viktigere, både for å nå målgruppene, men også for å sikre seg en inntekt å leve av, forteller han.

– Studiet passer godt også for illustratører og tegneserieskapere som vil fortelle egne historier, og for forfattere, dramatikere og filmforfattere som kanskje har skrevet mest for voksne, men som vil bli bedre på å skrive for de yngste målgruppene, sier han.

Det andre studieåret jobber studentene med et større skriveprosjekt, og får en veileder som følger prosessen tett.

Dette blir det første kullet du følger fra start til slutt, hva er det beste ved å være studieleder på masterprogrammet til NBI? 

– Det er et privilegium å komme så tett på den kunstneriske prosessen til ambisiøse studenter som vil skrive for de som virkelig trenger gode og relevante leseopplevelser – barn og unge. Det er inspirerende å jobbe sammen med andre skrivekunstnere, både ansatte og studenter, som brenner for det samme som jeg gjør: at barn og unge skal få kunstopplevelser av høyeste kvalitet. I en tid med fallende leseevner og lesing blant barn og unge, er det viktigere enn noen gang. Vi som skriver for barn og unge må bli enda bedre på å fortelle relevante, sterke og spennende historier som engasjerer de yngste, avslutter han.

NBIs masterstudium er unikt i Skandinavia og det er bare Bath Spa University som har en lignende utdannelse i England, og Endre understreker at søkere fra hele Norden er hjertelig velkomne.

Søknadsfrist for masterstudiet er 15. mai. 

Øystein Espe Bae er fagleder ved Nettstudiet i Samtidslitteratur.

Nettstudiet i samtidslitteratur

Men det er også opptak ved en annen linje på NBI denne våren. Nemlig Nettstudiet i samtidslitteratur. Dette er en ettårig utdanning på deltid der undervisningen foregår på nett. Øystein Espe Bae er fagleder ved denne utdanningen.

Øystein, du har vært fagleder for nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge en god stund nå, hvilke studenter er du på jakt etter?

– Det har vært ti veldig morsomme år, og hvert år møter jeg rundt 30 inspirerende formidlere, som er sultne på ny kunnskap om ulike former for ny barne- og ungdomslitteratur. Det er denne typen formidlere vi er på jakt etter, de som har stått noen år på gulvet, har erfaring, men ønsker et lite dytt for å komme enda mer i kontakt med målgruppene og se hvilke utviklinger som skjer i litteraturen, sier han.

Hva er det morsomste ved å være fagleder på denne videreutdanningen for litteraturformidlere? 

– Det mest inspirerende for meg som fagleder er å ta i mot studentene om høsten, og følge med på hvordan de utvikler kunnskap og evner til å tenke utenfor boksen i løpet av studiet. Det er slik studieløpet er rigga, at studentane jobber med å utvikle et tenkt formidlingsopplegg gjennom hele studieåret. Der oppfordrer vi studentane til å tenke helt nytt omformidlingsmetodikk og å ta i bruk nye tekster fra samtidslitteraturen i formidlingen. Når stundentene blir uteksaminert i juni,  gir det meg stor glede å se at den store innsatsen studentene har lagt ned i løpet av året faktisk har gitt resultat, forteller han.

Hvorfor er det viktig at litteraturformidlere holder seg oppdatert på samtidslitteraturen?

– Jeg tror det er umulig å viske ut generasjonskillene og gå helt opp i målgruppene som formidler. Så å komme i kontakt med barn og unges livsverden som formidler vil sånn sett alltid innebære en reflektert avstand. Men desto mer kunnskap og innsikt man som profesjonell formidler har om målgruppene og den litteraturen som til en hver tid kommer ut, til større evner får man jo til å skape gode møtepunkter mellom barn og unge og litteraturen. Spesielt i en tid der teknologiske endringer skjer fortere enn før, og der lesevaner, lesekultur og medievaner er i endring og landskapet framstår som uoversiktlig. De fleste av de 300 studentene vi har hatt de siste ti årene søker et kunnskapsgrunnlag som gjør det mulig for dem å møte barn og unge der de til en hver tid er, og det er vel essensen av det vi prøver å hjelpe dem med på studiet, avslutter han.

Søknadsfrist for Nettstudiet i samtidslitteratur er 15. april. 

Les mer på NBIs hjemmeside

(For ordens skyld: I skrivende stund er NBUs nettredaktør Elin Hansson student ved Masterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling ved NBI.)