Tekst og bilder: Nina Nordbø og Ana Leticia Sigvartsen

Amazon er et av verdens mest innovative selskaper og brukerne elsker dem. Bokbransjen frykter at “rovdyrkapitalistene” kommer til å ødelegge markedet.

Amazons fremadstormende rolle i bokmarkedet er et hett tema. Det kom dermed ikke som en overraskelse at den såkalte “Great Debate” under årets London Book Fair var “Amazon – Friend or Foe?”.

Elsker eller hater du Amazon? Si hva du mener i kommentarfeltet!

Amazon har drevet netthandel av bøker siden 1995 og de har vært frontløpere i bruk av ny teknologi som gjør tjenestene deres mest mulig brukervennlige.

– De har agert i et rom som ventet på å bli agert i, mener den irske forleggeren Eoin Purcell.

– Amazon er en online markedsplass, et teknologiselskap og en merkevare som drives av en visjon og en aggressiv ledelse, og de har en sterk posisjon i bokmarkedet. Men Amazon er mer et symptom på forandringen som skjer, enn forandringen i seg selv. Behovet for fysiske utsalgssteder for bøker blir mindre viktig i fremtiden.

Stadig flere kjøper bøker på nett. Omsetningen av ebøker økte med 200 prosent i Europa i fjor, skriver Dagens Næringsliv og referer til en rapport som analyseselskapet AT Kearney har laget sammen med italienske Bookrepublic. I USA utgjør eboksalget 34 prosent av totalen og i Storbritannia er markedsandelen 20 prosent. Samtidig har prisene sunket kraftig, i stor grad på grunn av konkurransen med Amazon.

Amazon is destroying Britain’s book industry“, har Tim Waterstone, grunnleggeren av et av verdens største bokhandelkjeder, sagt.

I Norge selges det 30 millioner bøker årlig. Av det utgjør nettsalget om lag 12 prosent, opplyser Kristenn Einarsson, leder i Forleggerforeningen. Det vil si nesten fire millioner bøker.

BIs digitalundersøkelse fra 2011 viser at 20 prosent av dem som kjøpte bøker via nett i Norge, benyttet Amazon, og at de handlet i snitt 10 bøker i året. Det tilsvarer om lag tre millioner bøker.

Dersom tallene stemmer, kan det altså se ut til at tre fjerdedeler av nettbokhandlingen i Norge skjer på Amazon.

Amazon har snust på Norge, men forhandlingene ble brutt på grunn av uenigheter om pris. Etter at Kulturdepartementet foreslo å lovfeste ordningen med fastpris på bøker, har diskusjonen om hvorvidt Amazons posisjon i bokmarkedet er et gode eller et onde blusset opp igjen. Professor i medievitenskap Tore Slaatta har for eksempel sagt at Amazon “er i ferd med å bli en monopolist som kontrollerer både maskinvare og innhold” og at norske bokhandlere kan bli utkonkurrert av det multinasjonale selskapet.

Framtidsforsker Eirik Newth mener på den andre siden at verdens største nettbokhandel bør være et forbilde for norske bokhandlere.

Les også: Tiden renner ut, på NRK Ytring, om at et stort flertall unge, norske ebok-lesere foretrekker ebøker på engelsk.

Les også: Nettbokgigant i hardt vær

Bryter spillereglene
Under debatten på bokmessa i London, var spørsmålet hvorvidt Amazon har en positiv eller ødeleggende innvirkning på bokmarkedets fremtid.

Amazon er ikke lenger et amerikansk selskap, de har base i Luxembourg og drives som et multinasjonalt selskap. Når det gjelder bøker, driver Amazon med mye mer enn salg. De låner også ut bøker, de kjøpte nylig verdens største bok-community, Goodreads, de trykker og utgir titler og tilpasser digitalt innhold til lesebrettet Kindle. De er med andre ord i konkurranse med langt flere enn bokhandlerne. Og bokbransjen som har drevet sin forretning omtrent på samme måte i 500 år, føler seg til dels akterutseilt og truet.

Storify: Se hva som ble sagt på Twitter om “Den store debatten: Amazon – venn eller fiende?”

Hør debattinnleggene fra London Book Fair

“Amazon got to where they are because people like what they do.”
Eoin Purcell, irsk forlegger

“Amazon has the power to destroy the infrastructure we have.”
Tim Godfray, leder i den britiske bokhandlerforeningen

“Amazon pusher opplevelsen av formater. Historier som er for lange for magasiner og for korte til å bli en bok blir solgt på Amazon, det er kjempebra for forfattere, kreativt!”
Jennifer 8. Lee, journalist, forfatter og grunnlegger av Plympton, som gir ut seriefiksjon i digitalt format

“It’s not a question of good and evil, it’s a question of very different goals.”
Robert Levine, journalist i blant annet Wired og forfatter av Free Ride – How Technology Companies Are Killing The Culture Business

Elsker eller hater du Amazon?