Nettbokhandel Bokkilden ble utestengt fra det tradisjonelle Mammut-salget. Nå satser nettstedet på sitt eget snabeldyr, og starter med Elefant-salg. – Vi ser litt humoristisk på det, og valgte å bruke Elefant-navnet. Samtidig er dette et navn bokkjøperne umiddelbart vil forbinde med boksalg, sier Elizabeth Sellevold, direktør i Bokkilden, til Dagens Næringsliv.
– Synd
Hun synes imidlertid det er gammeldags å ikke inkuldere nettbokhandelen i Mammut-salget.
– I en så regulert bransje som bokbransjen er det synd at vi blir ekskludert, sier Sellevold til DN.
Bokkilden får ikke være med på Mammut-salget, som arrangeres av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Forleggerforeningen, siden nettbokhandelen nå er eid av Bokklubben, som foreningene ser på som en direkte konkurrent.
Ingen stor trussel
Elefant-salget starter denne uken, og får derved et forsprang på Mammut-salget, som ikke begynner før 5. mars.
Lars Ove Hammer, styreleder i Bokhandlerforeningen, tror imidlertid ikke at Elefant-salget vil ha stor innvirkning på det tradisjonelle salget.
– Vi føler at Mammut-salget har en veldig sterk posisjon, og tror ikke at Bokkildens konkurrerende salg blir noen stor trussel, sier Hammer til DN.