I går lanserte Apple en ny utgave av medieboksen Apple TV, som lar amerikanske kunder spille av mediennhold via iTunes, og leie film og TV-serier via fjernkontrollen.

DET ER et produkt med noen elegante løsninger, og det er billig. Oppdateringen var likevel en skuffelse for alle som  hadde håpet på noe i retning av en TV-utgave av iPad, med programvarebutikken App Store og full integrasjon mot resten av Apples plattform.

Som Eirik Solheim i NRKBeta påpeker, valgte Apple på denne måten å ikke revolusjonere TV-bransjen.

Men for oss nordmenn er ikke Apple TV bare en skuffelse. Den er et stykke på vei ubrukelig.

Muligheten til å bestille rykende ferske filmer og TV-serier er nemlig forbeholdt amerikanerne. Dermed sitter man igjen med en boks som kan vise medieinnhold fra din egen harddisk og andre Apple-enheter i husholdningen, via iTunes. Det er ikke så veldig spennende i 2010.

APPLE ønsker selvsagt å selge oss levende bilder. Det er trolig rettighetsproblematikk som gjør at selskapet ikke har kunnet rulle ut film- og tv-butikken til iTunes-brukere i andre land. Resultatet er uansett at bare det lille mindretallet som vet hvordan man skal skaffe seg en amerikansk iTunes-konto og dermed «lure» systemet, kan bruke produktet slik det er tenkt.

I stedet laster mange ned de samme filmene og TV-seriene fra fildelingsnettverk. Å vente til julenissen kommer neste år med DVD-boksen, er ikke aktuelt for den utålmodige digitale kulturkonsumenten som vil se siste epsiode av Mad Men sesong 4 .

På Apple TV koster nå en episode av en TV-serie 99 cent, eller omlag seks kroner. Det er så billig at mange vil foretrekke å kjøpe framfor å laste ned ulovlig. Nordmenn har god råd, er ivrige kulturkonsumenter og teknologisk sofistikerte og svært aktive nettbrukere med stor båndbredde. Men de får altså ikke lov til å handle kulturinnholdet de ønsker.

Vi havner i den digitale bakevja, fordi kulturinnholdet vi ønsker å kjøpe, ikke er tilgjengelig.

DET HEDERLIGE UNNTAKET er musikkfeltet. Der kom Apple tidlig i gang, og vi nordmenn har stort sett det samme tilbudet som amerikanerne, med iTunes, Musikkonline, Spotify, Wimp og andre løsninger.

Situasjonen er enda verre i bokmarkedet: Amerikanerne hander ebøker som gale, norske ebøker eksisterer knapt.

Mens Amazons Kindle, Apples iPad, Barnes & Nobles' Nook og diverse andre lesebrett fra Sony og andre leverandører kan fylles opp med engelskspråklig litteratur, sitter den norske bokbransjen på gjerdet og skylder på regjeringens manglende vilje til å innføre momsfritak for ebøker.

HANDLINGSLAMMELSEN er i ferd med å skape en situasjon der norske boklesere med lesebrett læres opp til å handle engelspråklig litteratur, på et prisnivå den norske bokbransjen aldri vil kunne matche med sin nåværende kostnadsstruktur.

På sikt er det ikke umulig at denne utviklingen kan gjøre betydelig skade på den norske litteraturens andel av det totale norske bokmarkedet.

NÅR MAN FORTELLER amerikanerne at det i Norge er stadig mer vanlig med fibernett og båndbredde på flere titalls megabit per sekund hjem til husstandene, blir de mektig imponert.

Når man forteller dem om hvilke muligheter vi har til å bruke denne båndbredden til å handle kultur, synes de synd på oss.

Denne artikkelen er sakset fra dagbladet.no