De siste tre ukene har 102 tonn bøker blitt levert til den splitter nye bokhandelen Eldorado. Samtlige av boktitlene står med forsiden ut, noe som krever sine kvadratmetre. Men så har da butikken også overtatt de gamle lokalene til Eldorado kino i Oslo sentrum med sine mer enn 4000 kvadratmeter, hvor også kafé og restaurant er inkludert.

Av Elen Betanzo

Det er en annerledes opplevelse å gå inn i denne bokhandelen. Så mye luft, ingen overfylte hyller og ikke minst, alle forsidene står vendt utover. Bøkene synes på en helt annen måte.

– Hvilken effekt har slik full fronting?

– Kundene ser at det finnes en sammenheng mellom bøkene, og de ser bredden av det som finnes blant barne- og ungdomslitteratur, sier Siri Morland, ansvarlig for Eldorados barne- og ungdomsavdeling.

– Hvis bildebøkene ikke har en kjent hovedperson, er det mye vanskeligere å få solgt dem, erfaringsmessig. Men når bøkene står samlet slik som her, er det lettere for kundene å oppdage helheten i en bildebokserie, og det er lettere å se at en figur går igjen i flere bøker, for eksempel. Mange kunder bruker som unnskyldning at de ikke kjenner figuren eller hovedpersonen i boka, og så kjøper de heller en bok med karakterer de allerede kjenner. Det er også lettere å bli nysgjerrig og ta seg tid til å kikke på bøker man vanligvis ikke ser. Tenk så mange barne-og ungdomsbøker folk ikke vet at finnes! Med det høye nivået det er på bildebøker, barnebøker og ungdomsbøker i Norge er det veldig synd.

Siri Morland har tidligere jobbet som markedsansvarlig i Omnipax og som innkjøpsansvarlig på barne- og ungdomsavdelingen til Tanum Bogstadveien. Hun er også redaktør for ubok.no sammen med Nina Aalstad.

Siri Morland har tidligere jobbet som markedsansvarlig i Omnipax og som innkjøpsansvarlig på barne- og ungdomsavdelingen til Tanum Bogstadveien. Hun er også redaktør for ubok.no sammen med Nina Aalstad.

Morland mener deres måte å stille ut litteraturen på viser respekt for bøkene. Og i butikken er det vitterlig også mange smale bøker som står med forsiden ut. Dessuten er det ikke bare det aller nyeste innenfor barne- og ungdomslitteraturen som får plass her, også bøker utgitt for flere år siden står i hyllene.

– Vi ønsker å forlenge bøkenes levetid. Det skal ikke spille noen rolle når bøkene kom ut, og det var det jeg falt for ved prosjektet Eldorado. Dette er spesielt bra for barne- og ungdomslitteraturen, som har så liten plass i hyllene fra før av, sier Morland.

Bokhandelen tilbyr et annerledes konsept hvor de leier ut hyllemeterne sine til de norske forlagene. Forlagene får så 75 prosent av fortjenesten, mens Eldorado tar 25 prosent.

– Hvilke oppgaver har en ansatt hos dere, hvis det er slik at forlagene selv velger hva de putter i hyllene sine?

– Det er vel riktigere å kalle det et samarbeid med de ulike forlagene. Vi vil også komme med innspill til hva vi synes mangler i hyllene, og hensikten er jo at mest mulig bredde skal vises i bokhandelen. Dette er en mulighet for forlagene til å for en gangs skyld få vist frem noe annet enn de vanlige bestselgerne, sier Morland.

Målet er altså bredde og synlighet. Butikken har dessuten flere seksjoner hvor de ansatte selv bestemmer hva som til enhver tid skal vises frem, deriblant et område for barne- og ungdomsbøker, en trapp med ungdomslitteratur kalt Midt i mellom og i forlengelsen av den, en vegg kalt Grenseland, hvor de ansatte selv foreslår voksenbøker som de mener kan passe for yngre lesere.

– Vi har bevisst kalt ungdomsseksjonen for noe annet, nemlig Midt i mellom, som både spiller på at denne gruppen lesere befinner seg i et mellomsjikt, i området mellom barn og voksen, i tillegg til at trappa hvor ungdomsbøkene er stilt ut også befinner seg midt i mellom barnebokavdelingen og voksenbokavdelingen rent konkret, sier Morland.

eldorado