Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande delte i dag ut Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2018. 

24 forfattere, illustratører, oversettere og tegneserieskapere var nominert i sju priskategorier. I år var det også spenning knyttet til en spesialpris som skulle bli offentliggjort under prisutdelingen på Nasjonalbiblioteket. Den gikk til kunstnerskapet til en hel familie – nemlig The Dahle Nyhus Family! Gratulerer til  Gro Dahle, Svein Nyhus og Kaia Dahle Nyhus!

Og de øvrige vinnerne er:

Litteraturprisen
Bjørn Ingvaldsen: Apollo  (Gyldendal)

Bildebokprisen
Ragnar Aalbu: Hakk o ve  (Ena forlag)

Fagbokprisen
Marta Breen og Jenny Jordahl: Kvinner i kamp  (Cappelen Damm)

Debutantprisen
Mathias Nyhagen Asplund: Der ingen finn oss  (Cappelen Damm)

Tegneserieprisen
Steffen Kverneland: En frivillig død  (No Comprendo Press)

Illustrasjonsprisen
Hilde Hodnefjeld for illustrasjonene til Bonsai av Simon Stranger (Magikon)

Oversetterprisen
Tor Tveite for oversettelsen fra finsk av Tuutikki Tolonen: Monsterreisen (Gyldendal)

Les juryens begrunnelser her.

NBU gratulerer alle vinnerne!

Vinnerne av KUD-prisene for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2018, f.v. Tor Tveite, Mathias Nyhagen Asplund, Hilde Hodnefjeld, Steffen Kvernelands forlegger Espen Holtestaul, Ragnar Aalbu, Bjørn Ingvaldsen, Kaia Dahle Nyhus og kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande. Marta Breen og Jenny Jordahl var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Taran Bjørnstad

Siden 2003 har juryen og prisutdelingen vært administrert av Norsk barnebokinstitutt. Årets jury har bestått av Silje B. Johannessen (juryleder, bibliotekar), Anne Schäffer (kritiker), Asbjørn Kolberg (førstelektor, Nord Universitet), Leif Haakon Steine (lærer) og Kyrre Matias Goksøyr (litteraturviter og kritiker).

Juryen  kommenterte bokåret slik:

Skolen er hovedarena for handlingen i bøker for barn og ungdom i 2018, og venneproblematikk og mobbing er sentrale temaer, men den digitale verdenen trer også fram som en viktig sosial arena. Barn og ungdom sliter fortsatt med dysfunksjonelle familier, til gjengjeld får vi lese om barn som tar ansvar når de voksne ikke gjør det. Barn og unges engasjement i klima- og miljøkrisa speiles både i fag- og skjønnlitteraturen, men jeg-fortellinger skiller seg klart ut som den vanligste synsvinkelen. Samtidig er fantasien på vei tilbake, og mange trenger det pustehullet man får gjennom humoristiske eller fantastiske historier.