Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur blir delt ut i sju kategorier. I år var 28 forfattere, illustratører, oversettere og tegneserieskapere nominert for bøker utgitt i 2019. Nå er vinnerne kåret.

Vinnerbøkene. Fotocollage: Norsk barnebokinstitutt

Litteraturprisen

Ingeborg Arvola: Buffy By er talentfull. En selvbiografi, Cappelen Damm

Juryens begrunnelse:
«Buffy, broren Bobby og deres vakre mamma lever fra hånd til munn og på mattilskudd fra Fattighuset, men Buffy og familien finner løsninger og klarer seg mot alle odds. Buffy er aktiv, løsnings­orientert og ufokusert. Hun er livsfarlig med ball, men viser seg å være et naturtalent i slalåm. Et selvbiografisk skoleprosjekt utgjør en sentral del av bokas finurlige forteller­måte. Grepet med å la selvbiografien styre formen er vellykket i ei bok preget av lek med språk og sjangre. Personene er tegnet med vidd og skråblikk. Et viktig handlings­drivende spørsmål er hvordan Buffy skal få råd til å utvikle sitt ukjente talent. Det får sin løsning via diverse viderverdig­heter og flaks. Arvola formidler med humor og varme om det å være fattig i verdens rikeste land, selv om alvoret og sårheten anes like under overflata. Dette er fornøyelig og medrivende lesning med bred appell, der budskapet er at alle er talentfulle i noe. Nora Brechs svart-hvitt illustrasjoner gjenspeiler den humoristiske tonen i boka.»

Bildebokprisen

Marianne Gretteberg Engedal: Pølsetjuven, Samlaget

Juryens begrunnelse:
«Kjell er tjuv. Heile familien hans er tjuvar. Problemet er berre at Kjell ikkje vil vere tjuv. Korleis er det å vere noko ein ikkje vil vere, og gjere ting ein ikkje vil gjere? Og kva skal Kjell gjere når familien hans vil rundstele huset til bestevenen hans? Pølsetjuven er ei original forteljing om ein kjend tematikk: å ta eigne val, sjølv om det kan kjennast vanskeleg. Ei fin skildring av korleis det er å finne seg sjølv i ei verd som er full av fastlagde rammer og forventningar. Boka nyttar biletbokmediet godt, og er prega av ein original og gjennomført forteljarstil. Teksten er i hovudsak replikkar, og bileta ber mykje av handlinga. Vekslinga mellom mindre ruter og heile sider skapar tempo og dynamikk, og rik fargebruk formidlar stemninga effektfullt. Teikningane er morosame og fulle av spanande detaljar, og innbyr til å lese boka mange gonger. Forsats og baksats er nytta til å gje eit før- og etterperspektiv til forteljinga. Stilen er skakk og morosam, og dei ulike karakterane understrekar fint kor ulike me er som menneske.»

Fagbokprisen

Nina Brochman, Ellen Støkken Dahl og Magnhild Winsnes (ill.):
Jenteboka: Ellen og Ninas guide til puberteten, Aschehoug

Juryens begrunnelse:
«Jenteboka er ei grundig og godt gjennomarbeidet fagbok om alt fra mensen, pupper og følelser, til å sette grenser. Den gir informasjon og praktisk kunnskap til både ferske og viderekomne jenter i puberteten. Alt det som ikke (enda) blir tatt opp på skolen, og som mamma og pappa (ofte) unngår å fortelle om, formidles her med kløkt og ærlighet på en naturlig og tilgjengelig måte. Språket er godt tilrettelagt for målgruppa. Boka er omfattende og innholdsrik, med relevante kapitler og en fyldig litteraturliste for lesere som ønsker å fordype seg videre. De lekne og fargerike illustrasjonene av Magnhild Winsnes er en nødvendig del av formidlingen i boka. De løfter teksten ved å tilføre både sentral informasjon og humor, og bidrar til å tilgjengelig­gjøre og ufarliggjøre temaene. Gode valg av fonter, fargevalg og tekstoppsett bidrar til god lesbarhet. Dette er ei viktig bok som bør leses av alle.»

Debutantprisen

Neda Alaei: Dette er ikke oss, Gyldendal

Juryens begrunnelse:
«Sanna har det ikke lett. Mora er død og faren strever med å håndtere sorgen. Han står ikke opp om morgenen, han lager ikke mat og snakker nesten ikke. Sanna må ta ansvar for seg selv og faren, både fysisk og psykisk. En dag finner hun et fotoapparat, en forlagt bursdagsgave fra mora. Samtidig begynner Yousef i klassen. Han har verdens nydeligste øyne og er flink til å fotografere. Når det blir vanskelig for Sanna å ta i bruk det nye kameraet, gir han henne et engangs­kamera og en idé. Men hvordan går det når klasse­venninnen Mitra åpenbart mener at Yousef er hennes, og faren havner på sykehus? Sanna prøver så godt hun kan å klare alt. Følelser og prøvelser formidles med en sårhet og nerve som treffer leseren rett i hjertet. En troverdig karaktertegning bidrar til å skape en medrivende og realistisk fortelling. Neda Alaei bruker et levende språk, som er alders­relevant uten å virke anstrengt. En sikker og velskrevet debut om omsorgs­svikt, vennskap på prøve, depresjon, forelskelse, fotografering, og ikke minst musikken til Kent.»

Tegneserieprisen

Malin Falch og Regine Toften Holst: Bjørnar. En historie fra Nordlys, Egmont

Juryens begrunnelse:
«Bjørnar foregår tretti år før hendelsene i Nordlys-serien. Historien etablerer raskt konflikten mellom de snakkende dyra og vikingene i Jotundalen. Lille Bjørnar går i ei felle som vikingene har satt opp, men trollgutten Espen redder ham og han gjenforenes med foreldrene. Dyrene møtes for å bestemme om de skal kjempe eller flykte. Mange vil ut av dalen, selv om det vil gjøre dem til vanlige dyr. Så blir mora til Bjørnar fanget, og dette utløser en kamp mot vikingene. Falch og Toften Holsts stil skiller seg ut blant norske tegneseries­kapere i måten de trekker veksler på amerikanske kilder og animasjon. Forteller­håndverket er solid og viser et godt samarbeid, der Falch står for historien, skisser og bakgrunns­farger, med tusjing og fargelegging av figurene av Toften Holst. Kontrasten mellom sterke konturer i karakter­design og utflytende omgivelser balanserer nærhet og magi uanstrengt. Teksten overforklarer ikke, og gir rom til at klimakset i siste del kan utspille seg uten ord. Bjørnar er en helstøpt tegneserie som tydelig retter seg mot unge lesere.»

Illustrasjonsprisen

Rune Markhus for illustrasjonene til På omveien hjem av Vilde Kamfjord, Gyldendal

Juryens begrunnelse:
«Boka handler om Vinde som tar toget aleine for første gang, fra Oslo til Lillehammer. Hun blir sittende sammen med Britt, ei dame hun ikke kjenner fra før. Historien fortelles gjennom samtalene deres, i form av talebobler på sms-vis. I bakgrunnen ser man her og der svake konturer av fugler i flukt. Bymotiv på forsats og baksats viser reisens begynnelse og slutt. Motivene veksler mellom tog på sporet i fugleperspektiv, scener fra kupeen og fra det Vinde forteller til Britt; flere som helsides oppslag. Markhus benytter lett stiliserte tegninger med én hovedfarge og med effektfull skyggelegging og perspektivbruk. Koloritten er dempet – blåtoner, rosa, grønt, brunt og gult, litt rødt. Illustrasjonene utdyper handling, stemninger og følelser. Markhus’ vakre illustrasjoner utgjør en organisk del av bokas uttrykk og er en sentral del av historien. Som scenebildet i teatret eller musikksporet i en film utgjør de et dialogisk samspill med teksten. Dette er ikke en tradisjonell illustrert barnebok, men en bok som utfordrer sjangergrenser.»

Oversetterprisen

Kirsti Vogt for oversettelsen fra engelsk av Jessica Townsend: Vundersmed. Morrigans kall, Vigmostad & Bjørke

Juryens begrunnelse:
«I bok nummer to om den ulykksalige Morrigan Kråkh blir leseren igjen kastet inn i en eventyrlig fantasiverden, full av magi og med en nervepirrende kamp mellom det gode og det onde. Morrigan har nå blitt elev ved skolen for barn med sjeldne evner. Som vundersmed kan hun tiltrekke seg universets energi, og bruke denne kraften som hun vil. Den evnen deler hun med verdens ondeste mann, Esra Skrall. Spørsmålet er om hun vil bruke kreftene i det gode eller det ondes tjeneste. Kirsti Vogt viser i sin oversettelse en treffsikkerhet og språklig lekenhet som beholder magien i Townsends fantasyunivers. Oversettelsen ivaretar også originalens språklige særpreg, både med tanke på miljøskildringer og kostelige karakterbeskrivelser. Vogt har gjort smarte valg når det gjelder oversettelsene av de underfundige steds- og karakternavnene i originalen. Meningsbærende norske navn og uttrykk bidrar til å skape språklig konsistens, og samtidig gjøre humoren og betydningen i disse viktige detaljene tilgjengelige for norske lesere.»

NBU gratulerer alle vinnerne!

Det er Norsk barnebokinstitutt som administrerer juryen og prisutdelingen. Årets jury har bestått av Agnes Margrethe Bjorvand, Asbjørn Kolberg, Kyrre Goksøyr, Leif Haakon Steine og Silje Johannessen (juryleder). Les talen fra juryleder her.

Kulturminister Abid Raja, som skulle ha delt ut prisene på Nasjonalbiblioteket i dag, skriver dette i en hilsen:

I dag har Norsk barnebokinstitutt offentliggjort vinnerne av Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2019. I den anledning vil jeg gjerne sende en hilsen og en varm takk til alle nominerte forfattere, illustratører, tegneserieskapere og oversettere som gjennom ord og bilder har laget litteratur av høy kvalitet for våre aller viktigste lesere. Kjære prisvinnere. Jeg skulle gjerne møtt dere personlig i dag, tatt dere i hånden og overrakt diplomene. Slik ble det ikke denne gangen. Koronaviruset har snudd opp ned på mye. Men hvem vet, kanskje dagens situasjon med stengte skoler og barnehager fører til at flere barn og unge setter seg ned med en god bok. Kanskje oppdager de en av deres prisbelønte bøker. Da har de i så fall noe godt i vente! Gratulerer!

Les mer på Norsk barnebokinstitutts nettsider.