Pressemelding fra Foreningen Les:

Monica Helvig overtar som daglig leder etter Liv Gulbrandsen i foreningens jubileumsår. «Helvig har et sterkt nettverk blant forfattere, i biblioteksektoren, i forlagsbransjen og blant samarbeidsorganisasjonene våre. Hun har virkelig kapasitet til å utvikle Leser søker bok videre!» sier styreleder Øyvind Engh.

Helvig er i dag prosjektleder på Nasjonalbiblioteket, har vært nestleder på Litteraturhuset og har bakgrunn fra Foreningen !les. «Jeg er godt kjent med Leser søker bok etter mine åtte år på Litteraturhuset», sier Monica Helvig. «Etter min mening er dette en av de mest spennende stillingene litteratur-Norge har å by på. Jeg gleder meg til å bli en del av laget og arbeide med å videreføre og utvikle Leser søker bok framover.»

Leser søker bok feirer i år 15-års jubileum, og er en forening som jobber for at alle skal ha tilgang til gode bøker. Studier viser at en av tre voksne sliter med å få med seg innholdet i vanlig tekst. Foreningen støtter forfattere, illustratører, tegneserieskapere og forlag som ønsker å gi ut bøker tilpasset mennesker med ulik leseevne, og samarbeider med alle fylkesbibliotekene i tillegg til 358 folke- og fengselsbibliotek over hele landet. Disse bibliotekene organiserer også leseombudordningen. Leser søker bok har utviklet søketjenesten Boksøk.no, en søketjeneste og bokbase som inneholder lettlest og tilrettelagt litteratur. Leser søker bok mottar offentlig støtte.

«Med Monica Helvig som leder, har foreninga fått en tydelig stemme som kan løfte Leser søker boks kjernesaker i offentligheten. Både jeg og de ansatte er begeistra for å få Helvig med på laget,» sier avtroppende daglig leder Liv Gulbransen, noe styreleder Øyvind Engh istemmer:
«Leser søker bok har med Helvig fått akkurat den lederen foreningen trenger.»

Monica Helvig tiltrer stillingen 1.september.